Siemens opracował ogniwa wodorowe, które z powodzeniem mogą być stosowane w pociągach. Na mocy porozumienia z Deutsche Bahn powstał pociąg Mireo Plus H, który już niedługo wyruszy na szlaki komunikacyjne w Niemczech, zmniejszając w ten sposób ślad węglowy największego przewoźnika kolejowego w tym kraju.

Siemens w ostatnich latach bardzo mocno zainteresował się rozwojem nowoczesnych środków transportu, korzystających z alternatywnych źródeł napędu. Tak właśnie powstał Siemens Mobility, czyli oddziału niemieckiej firmy odpowiedzialny między innymi za opisywany tutaj pociąg Mireo Plus H.

Chwaląc Niemców nie powinniśmy zapominać, że to jednak polska firma uprzedziła Siemensa, przygotowując napęd wodorowy. Mowa tutaj o bydgoskiej Pesie, która we wrześniu 2021 roku, pokazała światu opracowaną przez siebie lokomotywę wodorową.

Jak podkreśla Siemens, zastosowanie napędu wodorowego wyraźnie zmniejszy emisję CO2, gdyż w trakcie jego działania do atmosfery wydzielana jest tylko para wodna. Poza tym lokomotywa wodorowa nie będzie ustępowała w niczym jeśli chodzi o osiągi tradycyjnym jednostkom z silnikami na olej napędowy.

Budowa i wdrożenie pociągów Siemensa będą finansowane z projektu H2goesRail, na który pieniądze wykłada Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu. Ma on kosztować 13,74 mln euro i na jednym tankowaniu pokona 800 km z prędkością 160 km/h. To dotyczy wersji dwuczłonowej, natomiast edycja z trzema wagonami pokona nawet 1000 km. 

W przypadku silników wodorowych, tyle samo emocji co ich osiągi i brak zanieczyszczeń, wywołuje skomplikowane tankowanie. Producent zapewnia, że w przypadku Mireo Plus H będzie ono, pierwszy raz w historii, tak łatwe i szybkie, jak tankowanie oleju napędowego.

Pociąg wyjedzie na tory już w 2024 roku. Mireo Plus H ma obsługiwać ruch pasażerski pomiędzy Tybingą, Horb i Pforzheim, zastępując na tych trasach tradycyjne pociągi. W przyszłym roku odbędą się pierwsze testy.