Seria została po raz pierwszy ogłoszona podczas Microsoft's Ability Summit 2022, jest to coroczne wydarzenie z panelami dyskusyjnymi, wieloma zaproszonymi gośćmi, wypełnione również prezentacjami gotowych produktów oraz technologii, nad którymi pracuje aktualnie Microsoft.

Seria obejmuje Adaptive Mouse, Adaptive Hub i kilka Adaptive Buttons. Mysz Adaptive Mouse sama w sobie jest modułem w kształcie kwadratu z opcjami prawego i lewego kliknięcia, a także kółkiem przewijania. Jeśli użytkownik potrzebuje podpórki pod nadgarstki, Adaptive Mouse można przypiąć do jednego z kilku „adaptacyjnych ogonków myszy", które następnie można obrócić, aby obsługiwać zarówno prawo, jak i leworęczne osoby.

Adaptive Button to wszechstronne narzędzie stworzone z myślą o specyficznych potrzebach użytkownika. Jego prosta konstrukcja — duży, płaski przycisk na kwadratowym krążku — zapewnia elastyczność przy użyciu trzech opcjonalnych nakładek: podwójnego przycisku, pada kierunkowego lub joysticka. Te cztery całkowicie konfigurowalne elementy można zaprogramować z maksymalnie ośmioma wejściami cyfrowymi do pracy, przeglądania stron internetowych, twórczych zajęć, gier i innych codziennych funkcji komputera.

Microsoft zrozumiał najwyraźniej, że technologia wspomagająca jest użyteczna tylko wtedy, kiedy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom ludzi i to bardzo różnych. Rozmaite potrzeby, nawyki, oczekiwania, stopień sprawności, a nawet charakter użytkowników musi dać się okiełznać dzięki takim urządzeniom. Wydaje się, że Microsoft doszedł do momentu, kiedy jest w stanie to uczynić - od bezprzewodowego podłączania urządzeń do tabletu lub komputera z systemem Windows, poprzez rozmaite przełączniki, aż po użytkownie akcesoriów z wieloma urządzeniami lub do kilku typów aktywności. Do dlatego właśnie, każde akcesorium adaptacyjne obsługuje do trzech profili konfiguracji.

Firma Microsoft otwiera również nowe laboratorium techniczne, które będzie wspierać ciągłą iterację technologii wspomagających i zapewnić kreatywną przestrzeń dla społeczności niepełnosprawnych. Zespół Xbox otworzył pierwsze prowizoryczne laboratorium firmy w 2017 roku, kiedy opracował Adaptive Controller, ale ta nowa placówka jest pierwszą naprawdę „dedykowaną przestrzenią" Microsoftu. Ogromne laboratorium znajduje się w kampusie firmy Microsoft w Redmond w stanie Waszyngton i obejmuje kącik do stymulacji sensorycznej, salę demonstracyjną, salę konferencyjną oraz strefę „pracy i zabawy" z biurkami i konsolami Xbox.

Ta nowa, większa przestrzeń reprezentuje to, czego nauczyliśmy się w ciągu ostatnich pięciu lat i umożliwia naszym specjalistom na tworzenie nowych, zaskakujących produktów. To przestrzeń, w której nasi projektanci mogą uczyć się rozpoznawania wykluczeń i ograniczeń, z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne. Wykorzystujemy to zrozumienie, aby tworzyć nowe pomysły, projektując dla „jednego" i rozszerzając je na wielu – czytamy w ogłoszeniu Microsoft.