Nowy program Mastercard nosi nazwę Biometric Checkout Program i w zamyśle twórców ma wykorzystywać znane już powszechnie standardy stosowane w zabezpieczaniu i odblokowywaniu smartfonów. Pomysłodawcy zapewniają, że obok wygody, niesie on ze sobą całkowite bezpieczeństwo transakcji oraz środków znajdujących się na koncie, do którego podłączona jest karta. Ma to zapewnić współpraca z takimi formami jak NEC, Payface, Aurus, PaybyFace, PopID i Fujitsu Limited. Już niedługo ruszy program pilotażowy w pięciu supermarketach St Marche w São Paulo w Brazylii. Podobne testy odbędą się następnie w Azji i na Bliskim Wschodzie.

Uśmiech i machnięcie ręką – nowe sposoby na płatność kartą Mastercard

Wybierając się na zakupy do punktów obsługujących tego typu płatności, konieczna jest wcześniejsza rejestracja w aplikacji Payface. Zostanie w niej zarejestrowana twarz płatnika. Od tego momentu płacąc za zakupy, wystarczy uśmiechnąć się w kierunku kamery zamontowanej przy kasie.

Mastercard promuje swój pomysł jako wielkie ułatwienie życia swoim klientom i sposób na nadążenie za pędzącym przed siebie światem i licznymi obowiązkami. Recepta mają być nowoczesne płatności biometryczne – uśmiech i machnięcie ręką. Firma powołuje się tez na przeprowadzone badania, z których wynika, że aż 74% użytkowników jest pozytywnie nastawionych do proponowanego rozwiązania.

Jednak specjaliści z zakresu bezpieczeństwa są sceptycznie nastawieni do nie tylko do samej formy wykonywania płatności, ale wyrażają także obawy o bezpieczeństwo danych i prywatności klientów.

The Guardian cytuje na przykład Suzie Miles, partnerkę w firmie prawniczej Ashfords, która stwierdza, że Mastercard zna problemy związane z bezpieczeństwem, które wiążą się z wykorzystaniem danych biometrycznych. Podkreśla ono, że w odróżnienia od hasła, uśmiechu nie można łatwo zmienić, a więc w razie przejęcia danych, istnieje dużo wyższe ryzyko nieuczciwego działania niż w przypadku obecnych metod płatności.

Specjaliści przyznają, że firma Mastercard zrobiła wiele w celu ochrony i właściwego zabezpieczenia danych, ale wraz z rozwojem tego typu technologii, niezmiernie trudno będzie ochronić prywatność konsumentów.

Odpierając zarzuty sceptyków, Mastercard podkreśla, że zrobili wszystko, żeby chronić zarówno bezpieczeństwo, jak i prywatność swoich klientów.