Tuż po zakupie 20-procentowego udziału w firmie na początku tego roku, Porsche zapowiedziało, że ma zamiar kupić wszystkie akcje Fazua. Dzięki temu będzie to kolejna i ważna firma zajmująca się e-rowerami, która znajdzie się pod kontrolą niemieckiego producenta samochodów. Wcześniej Porsche nabyło większościowe udziały w chorwackiej firmie Greyp.

Fazua jest bardzo ciekawym zakupem i może wskazywać, w jakim kierunku zmierza Porsche, jeśli chodzi o projektowanie i produkcję e-rowerów. System napędowy Fazua łączy akumulator z silnikiem w jedną jednostkę, waży tylko 4,6 kg i jest całkowicie zdejmowany, co pozwala klientom korzystać z rowerów z jego pomocą lub bez. Sama Fazua opisuje swój system jako „super lekki, smukły, cichy, elegancko zintegrowany z ramą i zapewniają wyjątkowo płynną jazdę".

Rowery elektryczne Porsche

Powstała w 2013 roku Fazua weszła na rynek północnoamerykański pod koniec 2019 roku. Firma dostarcza swoje jednostki napędowe do ponad 40 producentów rowerów, w tym między innymi Bottecchia, Canyon, Corratec, Fuji, Cairn i Hercules.

Porsche zdradziło najbardziej prawdopodobny scenariusz swoich działań. Powstaną dwa wspólne przedsięwzięcia z funduszem venture capital Pon Holdings z siedzibą w Amsterdamie, które skoncentrują się na projektach związanych ze zrównoważoną energią i mobilnością. Pierwszy będzie produkować i dystrybuować wysokiej jakości e-rowery Porsche. Drugi skupi się na rozwiązaniach technologicznych dla szybko rozwijającego się rynku mikromobilności. Trzeba pamiętać, że Pon Holdings jest także właścicielem kilku marek rowerowych, w tym Cannondale, Schwinn, Cervélo i Santa Cruz.

Przejęcie następuje w czasie przyspieszonego rozwoju w świecie e-rowerów. Na większości głównych rynków sprzedaż e-rowerów rośnie szybciej niż tradycyjnych. Według firmy badawczej NPD Group pandemia COVID-19 była głównym czynnikiem, a sprzedaż wzrosła o 145 procent w latach 2019-2020 i była ponad dwukrotnie większa niż w przypadku rowerów bez napędów elektrycznych.

Porsche nie jest nowicjuszem w świecie e-rowerów. Na początku tego roku zaprezentowało parę drogich, elektrycznych rowerów górskich z pełnym zawieszeniem, Sport and the Cross, które produkuje z wieloletnim partnerem firmą Rotwild.

Porsche nie jest też pierwszą firmą produkującą samochody, która mocno wkroczyła na rynek elektrycznych jednośladów. Jednak większość konkurentów działa na zasadzie tylko umowy licencyjnej marki. Jednym z nielicznych wyjątków są e-rowery serii 1 firmy Harley-Davidson.

Biorąc pod uwagę ostatnie inwestycje, Porsche wydaje się poważnie myśleć o przyszłości e-rowerów.