Najnowszy LiDAR widzi wszystko, nawet jeśli obiekt znajduje się daleko przed pojazdem i jest niewidoczny dla ludzkiego oka. LiDAR jest w stanie zidentyfikować obiekty znajdujące się ponad 150 metrów przed pojazdem, których nie jest w stanie dostrzec kamera czy radar. Dotyczy to np. małych obiektów o niskiej refleksyjności, jak opona leżąca na drodze.

System odtwarza trójwymiarowy obraz otoczenia pojazdu za pomocą chmury punktów, z rozdzielczością niespotykaną dotąd w systemach samochodowych. To umożliwia m.in. tworzenie map topografii terenu i wykrywanie oznaczenia drogowego.

Trzecią generację charakteryzuje wbudowane wysokowydajne oprogramowanie oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, które umożliwia kierowanie trajektorią pojazdu, przewidując strefy wolne od przeszkód i ograniczeń na drodze. Skaner potrafi samodzielnie diagnozować i uruchamiać system oczyszczania, gdy jego pole widzenia jest zasłonięte.

LiDAR trzeciej generacji w samochodach Stellantis

Podobnie jak wszystkie skanery LiDAR od Valeo, technologia ta jest przeznaczona dla branży motoryzacyjnej, co oznacza, że generowane przez nią dane pozostają w pełni wiarygodne i dokładne we wszystkich warunkach użytkowania i warunkach pogodowych (od -40 do +85°C). Stanowi ona kluczowy element systemu czujników umożliwiających pojazdom uzyskanie homologacji SAE w zakresie warunkowej automatyzacji jazdy (poziom 3), spełniając wymagania prawne UN-R157.

Dzięki systemowi jazda staje się bezpieczniejsza, a kierowca może odzyskać czas spędzony w takich sytuacjach, jak jazda z małą lub średnią prędkością w gęstym ruchu ulicznym. Wyzwania te mają kluczowe znaczenie dla współpracy pomiędzy Stellantis i Valeo. Dzięki możliwości gromadzenia danych, LiDAR umożliwi zaoferowanie klientom Stellantis nowe usługi.

Valeo jest światowym liderem w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), wyposażając w swoje technologie co trzeci nowy samochód na świecie. Była to pierwsza i jak dotąd jedyna firma, która wyprodukowała samochodowy skaner LiDAR na skalę przemysłową. Powstało ponad 170 000 egzemplarzy urządzenia, a technologia jest chroniona przez ponad 500 patentów. Grupa zamierza jeszcze bardziej przyspieszyć działania w tej dziedzinie, co ogłosiła w lutym 2022 r., rozpoczynając realizację planu Move Up - strategii tworzenia wartości w oparciu o cztery megatrendy, które mają wpływ na mobilność (elektryfikacja, ADAS, zmiana sposobu użytkowania wnętrza pojazdu i oświetlenie