Analiza przeprowadzona przez firmę Ampere Analysis, zajmującą się danymi rynkowymi, sugeruje, że sprzedaż oprogramowania i sprzętu związanego z grami spadnie do około 188 miliardów dolarów. W szczególności w Stanach Zjednoczonych oczekuje się, że wydatki konsumentów spadną do 55,5 miliarda dolarów, co oznacza prawie 9-procentowy spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem. Według Ampere rok 2022 będzie pierwszym rokiem, w którym sprzedaż gier wideo spadła od 2015.

Na razie nie ma co rozpaczać, bo początkowo będzie to solidne spowolnienie, ale jeszcze nie zagrożenie dla branży i z pewnością nie kryzys. Chociaż, jeśli tendencja by się utrzymała, wiele firm może odczuć skutki osłabienia zainteresowania grami. Widać też pewne ruchy przygotowawcze ze strony części producentów gier – zmniejszanie zatrudnienia, obcinanie budżetów itp.

Według firmy NPD zajmującej się analizą globalnego rynku pandemia zwiększyła sprzedaż oprogramowania i sprzętu związanego z grami wideo o ponad 29% tylko w latach 2019-2020. Spadek sprzedaży od tego momentu niekoniecznie oznacza, że branża cierpi, bo równie dobrze może wracać do „normalnego" stanu.

Sprzedaż gier wideo spadnie po raz pierwszy od lat

Nie oznacza to, że nie ma powodów do zmartwień. Główni gracze w branży gier szykują się na recesję, zwalniając pracowników i ograniczając operacje. Z pewnością odczuwalne są też skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę, która skłoniła wiele firm do wstrzymania działalności w Rosji. Według Ampere, przed inwazją Rosja była dziesiątym co do wielkości rynkiem gier wideo na świecie. Teraz oczekuje się, że spadnie do 14. miejsca po przewidywanej stracie w tym regionie 1,2 miliarda dolarów. Z kolei w USA, gwałtowna inflacja skłania zwykłych ludzi do rozsądniejszego gospodarowania pieniędzmi i rozrywki takie jak gry wideo są często wykreślane z budżetów domowych.

Z pewnością wygaśnięcie pandemii i zniesienie nakazów kwarantanny odgrywa tu swoją rolę. Ludzie szukają innych rozrywek, częściej spędzają czas poza domem i nie poszukują tak desperacko niektórych sprzętów, jak choćby konsole nowej generacji.

Choć na spadek zapracowało wiele czynników, to jest też dobra wiadomość. Będzie on tymczasowy. Analiza Ampere sugeruje, że branża powróci do wzrostu w 2023 roku i wtedy sprzedaż osiągnie poziom 195 miliardów dolarów.