Facebook testuje funkcjonalność, dającą użytkownikom możliwość tworzenia do pięciu profili na platformie, co jest poważną zmianą w jego wieloletniej polityce, która pozwala ludziom mieć tylko jedno konto i tożsamość w usłudze. Nietrudno przejrzeć zamiary giganta społecznościowego i media branżowe są w zasadzie zgodne co do oceny tego postępowania. Jest to najnowsza sztuczka Facebooka mająca na celu powstrzymanie spadku zaangażowania, szczególnie wśród młodszych użytkowników.

Rzecznik Meta potwierdził, że trwają testy:

Testujemy rozwiązanie, dzięki któremu ludzie mogą mieć więcej niż jeden profil powiązany z jednym kontem na Facebooku. Jednak każdy, kto korzysta z Facebooka, musi nadal przestrzegać naszych zasad 

Nie jest jasne, jak duży zasięg będą miały wstępne testy i czy firma planuje je rozszerzać na większe grono użytkowników. Jest pewne, że wprowadzenie nowej opcji będzie wyjściem naprzeciw dawno zgłaszanym potrzebom użytkowników. Dodatkowo znacząco zmieni się dynamika interakcji ludzi w sieci społecznościowej. Po pierwsze, ułatwiłoby to ludziom utrzymywanie różnych osobowości na platformie lub tworzenie oddzielnych stron skierowanych do różnych grup znajomych lub zainteresowań. Jest to również poważna zmiana w stosunku do długoletniej polityki Facebooka polegającej na wymaganiu „prawdziwych nazwisk".

Zmiany na Facebooku

W przeciwieństwie do Instagrama, który pozwala użytkownikom tworzyć wiele kont i nie wymaga od nich używania prawdziwych nazwisk, Facebook ma surowe – i często kontrowersyjne – zasady dotyczące tożsamości użytkowników.

Wraz z wprowadzeniem nowej opcji, w niektórych przypadkach usługa poprosi nawet użytkowników o zweryfikowanie nazwiska w swoim profilu, za pośrednictwem oficjalnego dowodu tożsamości. Wynika z tego, że prawdziwe imię i nazwisko będzie wciąż wymagane w głównym profilu. Dodatkowe profile będą mogły używać pseudonimów lub innych tożsamości, o ile nie łamią innych zasad, takich jak choćby zakaz podszywania się.

To, że firma zmienia teraz swoje podejście do nazw i tożsamości użytkowników, świadczy o tym, jak ważne jest dla Facebooka odwrócenie ostatnich spadków zaangażowania. Mark Zuckerberg powiedział, że platforma zmieni swoją orientację, aby była bardziej atrakcyjna dla młodszych użytkowników, starając się lepiej konkurować z TikTokiem i innymi rywalami. Serwis społecznościowy planuje również znaczące zmiany sposobu prezentacji treści i postara się bardziej podkreślać rekomendacje niż posty znajomych.