Okazuje się, że realia przerosły własne prognozy, a więc być może zanosi się na koniec kryzysu. Serwis powinien dać sobie radę na rynku, mimo targających go problemów, strat i wojującej konkurencji.

Liczba premiowanych (płatnych) subskrybentów Spotify sięgnęła 188 milionów na koniec drugiego kwartału. To wzrost ze 182 milionów w pierwszym kwartale i 14% rok do roku. Tymczasem miesięczna liczba aktywnych użytkowników (MAU) osiągnęła 433 mln, w porównaniu z 422 mln w I kwartale i 19% r/r. Obie liczby przekroczyły własne prognozy firmy.

Spotify - koniec kryzysu

Zwiększona liczba użytkowników oznacza największy wzrost w historii Spotify, który dokonał się w drugim kwartale. Przypisuje się go głównie dwóm czynnikom — reaktywacje w Europie i „siła pokolenia Z" w Ameryce Łacińskiej.

Rezultaty w II kwartale 2022 rokuRezultaty w II kwartale 2022 roku Fot. Spotify

Spotify prognozował niższe wartości wzrostu w wyniku utraty użytkowników po zamknięciu działalności w Rosji. Dyrektor generalny Daniel Ek spodziewał się, że na koniec czerwca będzie miał 187 milionów płatnych abonentów i 428 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.

Dochody Spotify z reklam również wzrosły, o 31 procent, do 365 milionów dolarów, „osiągając najwyższy w historii procent całkowitych przychodów wynoszący 13 procent". Sprzedaż reklam pomogła zwiększyć przychody o 23% do 2,86 mld EUR (2,90 mld USD), a średni przychód na użytkownika wzrósł o około 16 cent do 4,60 USD. Jednak firma nadal odnotowała kwartalną stratę operacyjną w wysokości 194 milionów euro (197 milionów dolarów) i stratę netto w wysokości 125 milionów euro (127 milionów dolarów).

The Verge zauważa, że sukces Spotify pojawia się w trudnych czasach w branży podcastów. „Odpowiedz wszystkim" wyemitował swój ostatni odcinek 23 czerwca po tym, jak współprowadzący, Alex Goldman i Emmanuel Dzotsi, opuścili firmę producencką Gimlet. Ponadto Obamowie zrezygnowali z przedłużenia umowy ze Spotify, którą podpisali w 2019 roku, a zamiast tego podpisali umowę z konkurencyjną platformą podcastów Audible.

 

Spotify wciąż przyciąga wielu fanów podcastów dzięki programom takim jak The Joe Rogan Experience; kontrowersyjny gospodarz ma umowę z firmą o wartości podobno ponad 200 milionów dolarów.

W styczniu muzyk Neil Young zażądał od Spotify usunięcia jego treści z powodu „dezinformacji" szczepionkowej Rogana. Kilku innych artystów dołączyło do kampanii, ale podcast, który przyciąga około 11 milionów słuchaczy na odcinek, pozostał.