Wyniki te wyraźnie kontrastują z wcześniejszym badaniem z 2015 roku, które wykazało, że aż 71% nastolatków korzystało w tym czasie z Facebooka. Od tego czasu ta sieć społecznościowa każdego roku odnotowuje spadek demograficzny. Mimo zeszłorocznej deklaracji Mark Zuckerberga, że platforma ponownie skoncentruje się na obsłudze młodszych użytkowników, trwa masowy odpływ nastoletnich użytkowników.

Kolejne złe wieści dla Facebooka. Młodzież woli inne serwisy społecznościoweKolejne złe wieści dla Facebooka. Młodzież woli inne serwisy społecznościowe Fot. Pew Research Center

Choć w rzeczywistości nie jest to serwis społecznościowy, najpopularniejszą platformą wśród uczestników badania był YouTube, z którego korzysta 95% ankietowanych nastolatków, a 19% przyznało, że jest na nim „prawie stale".

Tik-Tok zajął drugie miejsce – 67% stwierdziło, że go używa, a 16% przyznało, że prawie stale korzysta z aplikacji. Dobrą wiadomością dla Meta z pewnością jest fakt, że Instagram, którego jest właścicielem, znalazł się na trzecim miejscu. Korzysta z niego 62% nastolatków, z których 10% deklaruje, że prawie cały czas przegląda zdjęcia i filmy.

Snapchat był kolejną usługą, której użycie wśród nastolatków wzrosło od 2015 roku, z 41% do 59%. Twitter i Tumblr spadły, odpowiednio o 10% i 9%. Jest też kilku debiutantów, jak: Twitch (20%), WhatsApp (17%) i Reddit (14%), którzy nie byli uwzględniani w ankiecie siedem lat temu.

Warto przypomnieć, że w 2015 roku badane były platformy, które już nie istnieją. I dla przypomnienia: 33% nastolatków korzystało wówczas z Google+, a 24% z Vine.

Kolejne złe wieści dla Facebooka. Młodzież woli inne serwisy społecznościoweKolejne złe wieści dla Facebooka. Młodzież woli inne serwisy społecznościowe Fot. Pew Research Center

Ciekawe wyniki otrzymało pytanie o urządzenia posiadane przez nastolatków i wykorzystywane do korzystania z platform internetowych. Zgodnie z przewidywaniami na pierwszym miejscu znalazły się smartfony z wynikiem 95%, wzrost z 73% w 2015 r. Za nimi plasują się komputery stacjonarne/laptopy z wynikiem 90% (wzrost z 87%) oraz konsole do gier z 80% (spadek z 81%).

I na koniec zostają dane odnoszące się do zaangażowania nastolatków w media społecznościowe i czas im poświęcany. Wydaje się, że nie jest aż tak źle, jak sobie wyobrażamy, a poza tym jednak jest spora świadomość zbyt długiego czasu przesiadywania w sieci.

Ponad połowa nastolatków (54%) stwierdziła, że trudno byłoby im zrezygnować z mediów społecznościowych, a 36% stwierdziło, że poświęca im zbyt dużo czasu. Jeśli chodzi o liczbę osób korzystających codziennie z internetu, wzrosła ona z 92% w 2015 roku do 97%.