Keith Phillips, dyrektor generalny Piedmont Lithium, niedawno udzielił wywiadu z Yahoo Finance, w którym stwierdził, że pojawią się ogromne problemy z zapewnieniem wystarczającej ilości litu, niezbędnego do produkcji baterii samochodów elektrycznych. Istniejące złoża oraz kopalnie z pewnością nie podołają wielkiemu zapotrzebowaniu, rosnącemu lawinowo z miesiąca na miesiąc.

Tak, będziemy mieli dość litu, ale nie w wyznaczonym czasie. Nie mamy wystarczająco dużo litu na świecie, aby do 2035 r. zwiększyć jego wydobycie.

Wywiad Phillipsa jest ściśle związany z ogłoszeniem dwóch ważnych celów redukcji emisji w USA. Ustawa o redukcji inflacji, którą prezydent Biden podpisał kilka tygodni temu, ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla nawet o 40 procent. Zachęca również kierowców do kupowania pojazdów elektrycznych i na ogniwa paliwowe, zapewniając do 7500 USD ulg podatkowych, z których pełna kwota jest udzielana tylko wtedy, gdy pojazd jest produkowany w USA. Chociaż nie jest tak agresywna dla środowiska, jak nieudana ustawa Build Back Better, mówi się, że ustawa o redukcji inflacji osiągnie 90 procent celów redukcji gazów cieplarnianych do 2035 r.

Ustawodawcy w Kalifornii również przeszli niedawno do historii, głosując za zakazem sprzedaży nowych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi do tego samego roku. Z pewnością pomogłoby to spowolnić zmiany klimatyczne i miałoby niesamowicie pozytywny wpływ na poprawę jakości powietrza w Kalifornii, które dzięki smogowi i pożarom, jest jedne z najgorszych w USA.

Jednak wielu Kalifornijczyków jest zaniepokojonych problemami, jakie napotyka ich stan w związku ze zwiększającą się ilością pojazdów elektrycznych. Już teraz sieć energetyczna jest przeciążona do tego stopnia, że kazano mieszkańcom przestać ładować swoje pojazdy elektryczne w określonych godzinach, oszczędnie używać klimatyzacji oraz dużych urządzeń AGD. Do tego wszystkiego dołączą problemy z dostawami litu.

Lit jest niezbędnym składnikiem każdej baterii EV. Przeciętny akumulator EV wymaga od 8 do 10 kilogramów materiału, który znajduje się w węglanie litu, rudy wydobywanej przez górników. W USA istnieje tylko kilka miejsc, gdzie się go wydobywa, a jednym z nich jest Piedmont Lithium.

Firma planuje w przyszłym roku otworzyć zakład przetwarzania litu w Tennessee, który pomoże wesprzeć zbliżający się popyt w kraju, przetwarzając 30 000 ton metrycznych litu rocznie.

Jednak to nic w porównaniu z prawdziwymi potentatami, czyli Australią, Ameryką Łacińską i Chinami, które w 2020 roku odpowiadały za 98 procent światowego wydobycia litu. Chociaż oczekuje się, że działalność wydobywcza w tych regionach wzrośnie aż o 20 procent rok do roku, Phillips jest sceptyczny, że wszystkie światowe cele dotyczące pojazdów elektrycznych będą mogły zrealizowane w wyznaczonych terminach.

Świat się zmienił. Jesteśmy teraz w erze, w której wszyscy będą chcieli samochodu elektrycznego. Firmy samochodowe nie są w stanie wyprodukować ich wystarczająco szybko. Bezpieczeństwo energetyczne jest kwestią bezpieczeństwa narodowego.