Firmy podpisały 10-letnią umowę, na mocy której autonomiczne samochody Nuro będą dostarczały zamówienia Uber Eats.

Nuro powstało w 2016 roku. Jej twórcami są byli pracownicy Google. Niedawno stało się pierwszą firmą produkującą pojazdy autonomiczne, która otrzymała licencję komercyjną w Kalifornii, a następnie w Arizonie i Teksasie. Oznacza to, że roboty Nuro mogą jeździć po drogach publicznych w celach biznesowych, a nie stricte badawczych, zarabiając pieniądze dla firmy przy każdej dostawie. To sprawia, że jest to naturalny wybór dla nieustających wysiłków Ubera zmierzających do stopniowego wycofywania ludzi.

Partnerstwo rozpocznie się od autonomicznych dostaw w Mountain View w Kalifornii i Houston w Teksasie. W przyszłości usługa zostanie rozszerzona na większy obszar. Obserwatorzy zauważają, że głównym utrudnieniem dla tego typu dostaw może być przyroda. Na niektórych obszarach panują zmienne warunki atmosferyczne - deszcz, śnieg i mgła mogą mylić czujniki, które umożliwiają autonomicznym pojazdom poruszanie się po drogach. Tak więc przed Nuro stoi wiele wyzwań.

Autonomiczne samochody w służbie Uber Eats

Uber twierdzi, że klienci w obszarach z usługą Nuro zobaczą w aplikacji powiadomienie, że ich zamówienie może być dostarczone przez robota. Firma pozwoli użytkownikom zrezygnować z autonomicznych dostaw, ale wtedy trzeba będzie dać napiwek kierowcy. Wszelkie napiwki dodane do zamówień zostaną zwrócone, jeśli zamówienie zostanie obsłużone Nuro.

Kompaktowy robot dostawczy Nuro jest wielkości gokarta, a firma twierdzi, że jest zasilany energią odnawialną. Co więcej, Nuro twierdzi, że jego pojazdy mają najbardziej zaawansowany układ czujników w branży z pokryciem 360 stopni z LIDAR, radarem, kamerami i czujnikami termicznymi. Wszystko to jest wspierane przez niestandardowe mapy HD i systemy uczenia maszynowego zaprojektowane w celu zapobiegania kolizjom. Niewielki rozmiar sprawia, że lepiej radzi sobie z omijaniem przeszkód, a w razie kolizji nie powstają duże uszkodzenia.

Nuro i Uber zgodnie twierdzą, że nie wyobrażają sobie robotów zastępujących pracowników. Zamiast tego będą korzystać z pojazdów autonomicznych tam, gdzie ma to największy sens. Wciąż istnieją warunki i lokalizacje, w których ufać tylko ludziom. Z drugiej strony trudno powiedzieć ile to potrwa. Technologia autonomiczna jest coraz doskonalsza i z czasem rzeczywiście mogą wypierać ludzi.