Jak informują badacze bezpieczeństwa NewsGuard w swoim najnowszym raporcie, sytuacja z dezinformacją na TikToku wygląda dużo gorzej, niż można byłoby przypuszczać - ich zdaniem aż 20% wyników wyszukiwania oddawanych przez platformę zawiera dezinformację. Nieprawdzie informacje dotyczą wielu tematów, od ataku na Kapitol Stanów Zjednoczonych z 6 stycznia 2021 roku, przez szczepienia przeciw Covid-19, po rosyjską inwazję na Ukrainę. 

 TikTok tonie w dezinformacji. Jest gorzej niż w Google

Co więcej, jak zauważają badacze, nawet teoretycznie niewinne wpisy w wyszukiwarce mogą prowadzić do sugestii pełnych fałszywych informacji. Wystarczy szukać hasła „zmiany klimatyczne", żeby TikTok zaproponował nam materiały zaprzeczające istnieniu zjawiska - ba, wyniki są podobno bardziej spolaryzowane niż w przypadku Google, bo 12 z 20 wyników wyszukiwania zawiera wysoce stronnicze oświadczenia.

TikTok nie zgadza się z tymi twierdzeniami i w oświadczeniu dla NewsGuard rzecznik platformy twierdzi, że „szkodliwe informacje" nie są dopuszczalne w usłudze i są z niej usuwane. I nie da się ukryć, że platforma faktycznie zrobiła dużo w kierunku walki z dezinformacją - wystarczy tylko wspomnieć, że w związku z samymi tylko wyborami prezydenckimi w USA w 2020 roku usunęła 350 tys. materiałów naruszających regulamin. 

Firma korzysta też z pomocy sztucznej inteligencji do automatycznego usuwania oznaczonych treści albo wysyłania ich do oceny przez moderatorów, ale najwyraźniej wszystkie te działania nie są wystarczające - szczególnie w przypadku materiałów, których twórcy świadomie unikają używania słów kluczowych, by nie „podpaść" AI.

Nie da ukryć, że informacje te pojawiają się w trudnym dla TikToka (a także innych mediów społecznościowych) momencie, bo szef operacyjna Vanessa Pappas szykuje się właśnie do złożenia wyjaśnień przed komisją senacką, a wszystko w związku ze skargą sygnalisty Twittera, który sugeruje, że platforma może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.

Senatorowie chcą sprawdzić, jak wygląda to w przypadku innych mediów społecznościowych i choć temat nowych badań niekoniecznie się tam pojawi, to naciski na zwiększenie bezpieczeństwa mogą zmusić TikTok do kolejnych działań.