Zapowiedziany w marcu GranTurismo Folgore będzie pierwszym pojazdem elektrycznym producenta i zostanie wprowadzony na rynek przed zapowiedzianym na początku tego roku elektrycznym crossoverem Grecale. Wszystko to jest częścią planu firmy, aby oferować elektryczne wersje każdego modelu Maserati do 2025 roku i przejść do sprzedaży wyłącznie pojazdów elektrycznych do 2030 roku.

Dzięki nowym informacjom dowiadujemy się, że układ napędowy GranTurismo Folgore będzie wspierany przez trzy silniki elektryczne z magnesami trwałymi o mocy 300 kW. Jest zbudowany na architekturze 800 V, która umożliwia szybkie ładowanie samochodu z mocą 270 kW, podobnie jak w przypadku Lucid Air i Porsche Taycan. Maserati wypuszcza również dwie tradycyjne spalinowe wersje GranTurismo z silnikami V6 z podwójnym turbodoładowaniem: Modena i jego bardziej wydajny odpowiednik Trofeo.

Pierwszy elektryczny samochód Maserati

Maserati nie ograniczy w żaden sposób osiągów elektrycznego Folgore: rozpędzi się od 0 do 100 km/h w 2,7 sekundy, nieznacznie wyprzedzając w tym zakresie Porsche Taycan Turbo - przynajmniej na papierze – które potrzebuje 2,8 sekundy. Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to Folgore może osiągnąć ponad 320 km/h, czyli nieco mniej niż deklarowane przez Teslę 340 km/h dla modelu S Plaid.

Folgore mieści zestaw akumulatorów o pojemności 92,5 kWh (83 kWh użytkowej), którego ogniwa są unikalnie ułożone w kształcie litery T, dzięki czemu wszyscy czterej pasażerowie mogą siedzieć tak nisko, jak w wersji spalinowej. Takie rozwiązanie zmusiło konstruktorów do odebrania nieco miejsca w bagażniku i w elektryku jest on nieznacznie mniejszy niż w wersji benzynowej. Jednak kto martwi się o bagażnik, kupując Maserati?

Zarówno modele elektryczne, jak i spalinowe wyglądają z zewnątrz niemal identycznie, a wyjątkami są takie elementy jak brak rur wydechowych w Folgore, a także obecność pokrywy na port ładowania. Podobnie jest, jeśli chodzi o wnętrza. Nowością są tu natomiast kubełkowe fotele Folgore wykonane z przetworzonych odpadów oceanicznych.

GranTurismo FolgoreGranTurismo Folgore Fot. Maserati

GranTurismo FolgoreGranTurismo Folgore Fot. Maserati


Podążając za trendami w branży, Maserati dodaje kilka ekranów do nawigacji dla kierowcy. Do dyspozycji kierowcy oddano centralny ekran informacyjno-rozrywkowym, specjalny wyświetlacz do regulacji klimatyzacji, a nawet wyświetlacz przezierny, wyświetlający informacje na przedniej szybie.

Kultowy zegar centralny Maserati jest teraz także ekranem. Można zmieniać go w różne style, a także umieszczać na nim niektóre widżety, takie jak kompas, miernik siły G lub stoper. Wyświetla on również wskaźniki stanu, takie jak ładowanie lub komunikaty kontekstowe, takie jak podłączanie bluetooth i rozpoczęcie ładowania telefonu w podstawce Qi. Asystent głosowy Mia Maserati również będzie obsługiwany z poziomu zegara.

Więcej szczegółów na temat elektrycznego Folgore, w tym przewidywany zasięg jazdy, data premiery i ceny, zostaną ujawnione podczas specjalnego wydarzenia. Maserati ma śmiałe plany, aby do 2025 r. wprowadzić całkowicie elektryczny asortyment, ale jeszcze go nie udostępnił do zakupu.