Dwa koncerny połączyły siły, a wspólne przedsięwzięcie nazwali po prostu Sony Honda Mobility Inc. (SHM). Celem jest wspólny samochód elektryczny, którego dostawy w Stanach Zjednoczonych rozpoczną się wiosną 2026 roku. Z kolei w Japonii auto będzie dostępne w drugiej połowie 2026 roku. W tej chwili nie ma informacji o dostępności oraz zamówieniach w przedsprzedaży w Europie.

Współpraca Sony i Hondy nie jest tajemnicą od wielu miesięcy, ale pierwotny pomysł przeszedł sporą ewolucję. Obie firmy uzgodniły, że najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie niezależnej spółki, zajmującej się produkcją samochodów elektrycznych przy wsparciu obu koncernów.

Sony potwierdziło, że ma na celu „wypełnienie świata emocjami dzięki potędze kreatywności i technologii", prawdopodobnie za pośrednictwem nowoczesnych wnętrz i wymyślnych systemów rozrywkowych. Dodatkowo chce stworzyć system mobilności „skoncentrowany wokół bezpieczeństwa, rozrywki i zdolności adaptacyjnych".

W zeszłym roku Honda ogłosiła plany przejścia na pojazdy elektryczne i zasilane ogniwami paliwowymi do 2040 roku. Zamierza zainwestować 40 miliardów dolarów i wprowadzić na rynek 30 nowych pojazdów elektrycznych do 2030 roku. Dla Hondy jest to bardzo ważny krok, ponieważ jest daleko w tyle za rywalami — jej jedynym prawdziwym pojazdem elektrycznym sprzedawanym na zachodzie jest niszowa, dostępna tylko w Europie Honda E.

Sony najwyraźniej wierzy, że inne firmy technologiczne, takie jak na przykład Apple, mogą wkrótce również wkroczyć do walki, dlatego chce mocno postawić na wspieranie pojazdu Hondy swoimi technologiami i elektroniką, a także nastawia się na model sprzedaży w sieci, który bardzo dobrze rozegrała i stosuje z powodzeniem Tesla.

Pierwszy wspólny samochód elektryczny Sony i Hondy coraz bliżej

Na temat wspólnego samochodu nie wiadomo w tej chwili w zasadzie nic. Wiadomo z pewnością, że dystrybucja będzie odbywała się przez internet, a klienci decydujący się na zakup pierwszego modelu powinni się liczyć z dość wysoką ceną.

Wiadomo także, że Honda wyprodukuje samochód w swoim zakładzie w Ameryce Północnej, podczas gdy Sony będzie odpowiedzialne za opracowanie systemu oprogramowania i czujników pojazdu. SHM ma na celu opracowanie autonomicznego systemu jazdy na poziomie 3, co oznacza, że jej samochody w określonych warunkach będą mogły jeździć samodzielnie.

Dodatkowo system oprogramowania Sony będzie oferował miesięczny abonament na rozrywkę i inne usługi, zapewniając SMH cykliczne przychody. Firma poszukuje nawet nowych rodzajów rozrywki w pojazdach, w tym tych opartych na metaverse.

Prezes i dyrektor generalny SMH, Yasuhide Mizuno, uważa, że SMH z pewnością będzie miało sporo zamówień przedpremierowych, gdyż jego zdaniem 2025 rok będzie punktem zwrotnym dla elektryfikacji pojazdów.