Obecnie może się nam wydawać, że te specjalne rysunki istnieją, odkąd Google zajęło miejsce w czołówce rozwoju Internetu i w święta, czy w związku ze znaczącymi datami w historii, możemy spodziewać się, że zobaczymy doodle upamiętniające wyróżnione wydarzenie. Jest to bardzo ciekawy dodatek i urozmaicenie wyszukiwarki, które podrzuca codziennie milionom ludzi ciekawostki i coś do przemyślenia, zanim zabiorą się do właściwego wyszukiwania.

Od początku swego istnienia doodle ozdobiły logo Google ponad 5000 razy. Każde z nich zostało stworzone przez specjalny zespół grafików i programistów. Spotykają się oni również regularnie, aby wybrać daty i ważne wydarzenia, które należy upamiętnić za pomocą doodle. Inspiracje projektowe pochodzą od członków społeczności Google, w tym pracowników i ogółu korzystającego z platformy.

Jaki rysunek utorował drogę do tej zabawnej i inspirującej tradycji Google? Dlaczego w ogóle powstał pierwszy doodle Google?

Historia pierwszego doodle

W 1998 roku założyciele Google, Larry Page i Sergey Brin, postanowili zrobić sobie krótką przerwę w pracy i wziąć ufestiwalu Burning Man na pustyni Nevada. Musieli jednak powiadomić ludzi o ich tygodniowej nieobecdział w ności. Postanowili, że zamiast publikować nudny załącznik do e-maila, wspomną o wydarzeniu, w którym mieli wziąć udział, i dodali prościutki rysunek człowieka z patyka — adaptację emblematu Burning Man — wplecione w drugie „o" w „Google!"

Powstały w ten sposób doodle został opublikowany na stronie głównej Google 30 sierpnia 1998 r. — dzień przed rozpoczęciem festiwalu — i zapoczątkował koncepcję umieszczania doodli Google na stronie głównej w celu uczczenia lub zaznaczenia ważnych wydarzeń.

Jak Google zaczęło bawić się swoim logo? Historia pierwszego doodleJak Google zaczęło bawić się swoim logo? Historia pierwszego doodle Fot. Google

Dwa lata później: Page i Brin poprosili Dennisa Hwanga, obecnego webmastera Google, który był wówczas stażystą, o opracowanie koncepcji doodla na Dzień Bastylii. Ostateczny produkt był wielkim hitem wśród użytkowników Google, skłaniając założycieli do oficjalnego awansowania Hwanga na „głównego doodlera".

Od tego czasu ilustracje zaczęły regularnie upiększać monogram Google, zaczynając od obchodów znanych świąt. Dziś wydarzenia, w których wyróżniają się doodle, obejmują rocznice i specjalne daty, a także pionierów sztuki, nauki i innowacji.

Jeśli chcecie poznać obszerne archiwum doodle, wystarczy wejść pod ten adres. Znajdują się tam współczesne i archiwalne wersje rysunkowe. Google chętnie przyjmuje też przesłać pomysły projektowe. Codziennie trafiają do nich setki pomysłów.