EX90 będzie początkowo wyposażony w akumulator o pojemności 111 kWh zasilający parę silników elektrycznych z magnesami trwałymi o mocy 380 kW (517 KM) i momencie obrotowym 910 Nm AWD. Według firmy akumulator może napełnić się od 10 do 80 procent w mniej niż 30 minut przy 250 kWh i przejechać pełne 600 km.

EX90 będzie pierwszym Volvo oferującym dwukierunkowe ładowanie, które umożliwia kierowcom używanie swoich pojazdów jako domowych akumulatorów w przypadku przerw w dostawie prądu — podobnie jak w przypadku Hyundaia Ioniq 5 i Forda F-150 Lightning. Volvo planuje sprzedaż domowych urządzeń do ładowania, w tym skrzynki ściennej i systemu zarządzania energią. Co więcej, EX90 — podobnie jak reszta jego elektrycznych braci — będzie korzystać z bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania, chociaż Volvo zaczęło rozszerzać tę usługę również na modele hybrydowe i ICE.

Nadwozie EX90 jest zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, ze współczynnikiem oporu wynoszącym 0,29, zaledwie odrobinę za VW ID.4. Jest to bardzo dobry wynik dla pełnowymiarowego SUV-a.

Zainspirowaliśmy się designem jachtu, aby nakreślić piękne i eleganckie proporcje Volvo EX90. Jeśli spojrzysz na przód, jest dumny i pewny siebie – inspirowany zdolnością żaglówki do przebijania się przez uderzające fale oceanu, ale jest też ogólnie zaokrąglony, co umożliwia bardziej efektywny przepływ powietrza wokół samochodu. – mówił szef projektowania Volvo, T. Jon Mayer.

Dzięki „tarczy bezpieczeństwa", nad którą pracuje Volvo, piesi będą sprawniej poruszać się wokół samochodu. Wykorzystując kombinację czujników LiDAR, optycznych, ultradźwiękowych i radarowych, EX90 oferuje 360-stopniowy widok wokół siebie, aby proaktywnie reagować na inne pojazdy i pieszych, nawet jeśli kierowca nie od razu zauważy problem. Czujniki LiDAR modelu EX90 mogą podobno wykryć pieszych w odległości do 250 metrów. Firma uważa, że system może zmniejszyć wskaźnik wszystkich wypadków o 9 procent, a liczbę wypadków powodujących poważne obrażenia lub śmierć nawet o 20 procent.

Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90 Fot. Volvo

Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90 Fot. Volvo

Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90 Fot. Volvo

Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90 Fot. Volvo

Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90Volvo zaprezentowało elektrycznego SUV-a EX90 Fot. Volvo

Bez względu na to, ile masz doświadczenia lub jakie masz kompetencje, ostatecznie wszyscy nadal jesteśmy ludźmi. Chcemy pomóc ludziom stać się lepszymi kierowcami, wspierając ich zwłaszcza wtedy, gdy nie są w najlepszej formie. – powiedział prezes Volvo Jim Rowan.

Kabina EX90 zapewnia dobrze oświetlony skandynawski minimalistyczny design pokryty zrównoważonymi materiałami pochodzącymi z recyklingu, takimi jak „Nordico", tkanina wykonana z przetworzonych butelek PET, a także materiał pochodzenia biologicznego z odpowiedzialnie zarządzanych lasów w Szwecji i Finlandii. Jeśli użytkownik zdecyduje się na wełnianą tkaninę siedziska, przędza będzie pochodzić od sprawdzonych dostawców „zgodnie z surowymi normami zrównoważonego rozwoju w zakresie dobrostanu zwierząt, kwestii środowiskowych i społecznych".

Włożyliśmy wiele wysiłku w oświetlenie wewnątrz EX90, starając się stworzyć ciepłe wnętrze i nieco chłodniejszą atmosferę na zewnątrz. Tak są postrzegani ludzie ze Skandynawii – spokój i wycofana pewność siebie, którą na początku można odebrać jako chłód – ale kiedy poznasz tych ludzi, przekonasz się, że są naprawdę ciepli. – dodał Mayer.

LiDAR w kabinie EX90 jest pierwszym na świecie, zaprojektowanym w celu wykrywania obecności pasażerów i ostrzegania kierowcy, jeśli ktoś zostanie przypadkowo pozostawiony w samochodzie, aby zapobiec zgonom w pojeździe. Volvo zauważa, że ponad 900 dzieci zginęło w takich okolicznościach w Stanach Zjednoczonych od 1998 roku. Tam, gdzie jest to dozwolone przepisami, system zapobiega blokowaniu drzwi przez pilota w przypadku wykrycia dziecka lub zwierzęcia w środku i wyświetla ikonę ostrzegawczą na centralnym 14,5-calowym ekranie informacyjno-rozrywkowym obsługującym Google Auto.

System monitoruje również pasażerów, gdy pojazd jest w ruchu. Może określić stan koncentracji na podstawie analizy wzroku.

 

Technologia pozwala EX90 zrozumieć, kiedy jesteś rozproszony, senny lub w inny sposób nieuważny i wykracza to poza to, co było możliwe do tej pory w samochodach Volvo – czytamy w komunikacie prasowym.

Jeśli system wykryje brak reakcji kierowcy, będzie wydawał coraz pilniejsze ostrzeżenia, aż stanie się jasne, że dzieje się z nim coś niedobrego. W tym momencie EX90 automatycznie zatrzyma się i wezwie pomoc.

Dzięki najnowocześniejszej technologii wesprzemy cię, gdy nie będziesz w najlepszej formie i pomożemy uniknąć przypadkowego pozostawienia członków rodziny lub zwierząt w aucie. - powiedział Lotta Jakobsson, starszy specjalista ds. zapobiegania urazom.