Jak wspierać siebie każdego dnia?  

Pamiętaj, że będąc w niemocy nie będziesz w stanie pomóc nikomu z miejsca słabości. Najpierw sam napełnij się mocą, by stawiać czoła wyzwaniom codziennego dnia, jak i nieść pomoc potrzebującym. W moim artykule ,,Od czego zacząć budowanie szczęśliwego związku", który był tu niedawno publikowany, pisałam o tym, jak wiele osób po wybuchu pandemii zwracało się do autorki książek o duchowości, Agnieszki Maciąg z prośbą o przyspieszony kurs tego, jak radzić sobie ze swoimi emocjami, lękiem i natłokiem myśli w sytuacjach kryzysu. Raz wypracowane nawyki będą nam bowiem służyć przez całe życie. Ten artykuł miał powstać jeszcze przed ostatnimi wydarzeniami - w tym momencie tym bardziej wierzę, że pomoże on wszystkim potrzebującym odnaleźć choć odrobinę spokoju w zaistniałej sytuacji.

Wdzięczność i bycie Tu i Teraz 

Wiesz, że młodym mamom radzi się, aby mimo mocno ograniczonej ilości snu i tak wstawały minimum pół godziny przed dzieckiem? Mimo że skrócą sen, zrekompensuje im to praktyka bycia w Tu i Teraz, na którą mogą składać się wybrane elementy. Osoby, które są wierne - zwłaszcza porannym rytuałom - chwalą to, że wystarcza im mniejsza ilość snu, bowiem mają więcej energii. Dobrą techniką jest zasada 5 - 5 - 5 - 5 - co daje np.: 5 minut czytania, 5 minut ćwiczeń, 5 minut medytacji i np. 5 minut journalingu. Czasy i ilość 5-tek można dowolnie wydłużać i dodawać różne wspierające czynności do swojej rutyny. To tylko maleńki ułamek doby do wygospodarowania na coś, co odpłaci Ci się spokojem i lepszymi relacjami.

Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze.Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze. Photo by Zac Durant on Unsplash

Wiele systemów religijnych i filozoficznych podkreśla, że nie ma nic trwałego. My nie jesteśmy trwali, nasze ciało nie jest trwałe, ani nasze związki, rzeczy, myśli czy emocje. Dlatego tak ważne jest nauczenie się bycia w Tu i Teraz. Przeprowadzałam kiedyś wywiad z reportażystką wojenną, Ewą Ewart i pierwszym pytaniem, jakie jej zadałam było: ,,Dlaczego jeździ pani w obszary objęte wojną z własnej woli i jak radzi sobie pani z tym psychicznie?" - nie mogłam pojąć tego, że ktoś może w ten sposób siebie narażać. ,,Wyłączam wyobraźnię" - odpowiedziała dziennikarka. Przez lata wielokrotnie przywoływałam jej słowa w wielu momentach - to doskonałe podsumowanie bycia w Tu i Teraz. Przeszłości już nie ma, nie ma zatem sensu jej rozpamiętywać, przyszłości też jeszcze nie ma i jakkolwiek pesymistycznie to brzmi, nie masz żadnej pewności, że nadejdzie.

Bardzo uważnie rób każdą rzecz. Kiedy jest czas na prysznic, skup się na swoim ciele - czy jest mu błogo, czy jest ukojone, a może kurczy się, bo polewasz je lodowatą wodą, za to staje się jędrne? Kiedy jesz - jedz powoli i z uwagą przeżuwaj każdy kęs. Doceniaj to, że czujesz smak, że masz zęby i możesz gryźć, że miałeś pieniądze, żeby przygotować sobie posiłek, rozróżniaj smaki i konsystencję - zwykle na posiłek składają się różne: słodkie, kwaśne, chrupkie… Zaprogramuj się na wdzięczność i nie miej z tego powodu poczucia winy w obecnej sytuacji. Wdzięczność na skali emocji ma jedną z najwyższych wibracji! Zaczynaj i kończ każdy dzień z wdzięcznością - za łóżko, pieniądze na proszek do prania, którym pierzesz swoją pościel, za piżamę, prąd, wodę, za bliskich. Doceniaj też trudne sytuacje, za to, że dają Ci możliwość wzrostu i doświadczania. Nikt nie mówił, że rozwój duchowy to sama tęcza i jednorożce - to przede wszystkim nauka, która pozwala nabrać dystansu i patrzeć na sprawy z różnej perspektywy. Gdyby trzeba było wybrać jedną praktykę duchową - promowałabym właśnie wdzięczność. Bądź wdzięczny, a zobaczysz, jak wszystko wokół Ciebie się zmieni - Twoje relacje i sytuacje, z którymi spotykasz się na co dzień.

Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze.Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze. Photo by Zac Durant on Unsplash

Rusz ciałem 

Najlepiej codziennie, a przynajmniej kilka razy w tygodniu! Ideałem byłoby przeznaczenie każdego dnia czasu na krótki trening - niech będzie to 10, 15 minut - wedle uznania. To może być rozciąganie lub seria ćwiczeń z wybranym trenerem z YouTube. Mogę zarekomendować Ci też 5 Rytuałów Tybetańskich, które doskonale pobudzają energię. Instrukcję do nich z łatwością znajdziesz w Internecie. Ich wielbicielką jest m.in. dziennikarka Beata Sadowska. Ja osobiście mam słabość do jogi kundalini - to specyficzna forma jogi, łącząca w sobie elementy szamanizmu. Oprócz ćwiczeń, zawiera w sobie także medytację, praktyki oddechowe i śpiewanie mantr - to połączenie jest według mnie genialne! Praktykując jogę kundalini często powtarzam, że czuję się jak dziecko - ćwiczenia bywają momentami bardzo zaskakujące, ale jaki to doskonały odpoczynek dla głowy! Daję jej wtedy odetchnąć od ciągłej gonitwy myśli. Dawniej nie doceniałam tego, że ciało jest tak bardzo istotne w kontekście psychiki. Faworyzowałam umysł. Jak bardzo się myliłam studiując wyłącznie książki psychologiczne i złoszcząc się na mojego terapeutę, który pytał: ,,W którym miejscu w ciele to czujesz?" Myślałam, że zajmowanie się tym to strata czasu, a teraz wiem, że ciało magazynuje nasze emocje i trzeba dawać mu uwagę, bo gdy tych emocji nie wyrażamy i tłumimy je w sobie, nasze ciało może zachorować. Totalna Biologia dowodzi, że wszystkie choroby mają swoje źródło właśnie w emocjach.

Photo by Ksenia Makagonova on UnsplashPhoto by Ksenia Makagonova on Unsplash Photo by Fortune Vieyra on Unsplash

Medytacja 

Uważa się, że powinno się ją traktować jak nawyk mycia zębów - nie opuszczać żadnego dnia! Medytacja daje głęboki reset naszemu umysłowi. Będąc przebodźcowani, zwłaszcza tak mocno jak obecnie, musimy robić sobie przerwy w myśleniu, bo inaczej sfiksujemy! Niektórzy potrafią medytować intuicyjnie - siadają i koncentrują się na oddechu lub wizualizują, że zasila ich energia Matki Natury lub jądra Ziemi. Jeśli medytacja to dla Ciebie nowość, spróbuj medytacji prowadzonych z YouTube - możesz dopasować je do czasu, który chcesz przeznaczyć na praktykę - to może być nawet 5 minut, a zobaczysz, jak zmieni się po nich Twój dzień! Z większym spokojem stawisz czoła codziennym wyzwaniom. Możesz też zastosować jedną z praktyk oddechowych, które doskonale wspierają pracę płuc, podnoszą odporność i odstresowują.

Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze.Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze. Photo by Ksenia Makagonova on Unsplash

Natura 

Natura to nasza ojczyzna, nasz dom - ona zawsze jest dla nas w pełni swojej obfitości - w niej odnajdziesz spokój i okazję do praktyki wdzięczności. Wielu nauczycieli duchowych, jak np. Anthony de Mello podkreśla, że natura jest dla nas bezinteresownie łaskawa - słońce świeci dla wszystkich, tak samo jak kwiaty dzielą się z nami swoim zapachem czy góry zachwycają swoją monumentalnością. Rośliny uczą nas z kolei pokory wobec cykliczności - jest czas rozkwitu i czas zimowego snu - wszystko doskonale ,,zaprojektowane’’. W miarę możliwości serwuj sobie luksus bycia w naturze - spaceruj jak najczęściej i oddychaj pełną piersią. Zaraz przyjdzie wiosna i okazji do dłuższych wypraw zrobi się coraz więcej. Na pewno zauważyłeś, że wracając z wakacji, widać po Tobie, że jesteś zrelaksowany i spokojniejszy - to właśnie zawdzięczasz naturze!

Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze.Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze. Shutterstock

Detoks od wiadomości i social media 

Już wiesz, że zaraz po przebudzeniu dobrze praktykować wdzięczność, a to znaczy, że praktykujesz wdzięczność zaraz po przebudzeniu, a nie po przescrollowaniu Internetu! Wzięcie telefonu rano do ręki to jedna z największych krzywd, jakie możesz sobie wyrządzić. Nie napełniaj się od rana negatywnymi informacjami i chaosem - niezależnie od tego, czy w czasach pokoju podpatrujesz, jak żyją i co publikują inni, czy teraz karmisz się wywołującymi lęk informacjami! Światu nic się nie stanie, jeśli przez chwilę nie będziesz na bieżąco. Zastąp ten szkodliwy nawyk serią nowych.

Książka zamiast smartfona i selekcja treści 

Zamień smartfona na książkę i przeczytaj kilka stron wartościowej lektury. Niech będzie o czymś, co Cię relaksuje lub nastawia pozytywnie do życia. Selekcjonuj treści, które przyswajasz - odradzam oglądanie telewizyjnych wiadomości, które poprzez rodzaj swojej narracji zdecydowanie intensywniej na nas oddziałują - zamiast tego ustal, że przeglądasz je raz lub dwa razy dziennie przez określony czas - najlepiej, gdy go sobie ustalisz - 15 minut wystarczy? Przez ten czas zdążysz zaznajomić się z najważniejszymi informacjami, a reszta treści to głównie ich interpretacje, którymi nie musisz zaprzątać sobie głowy! Wszyscy duchowi przewodnicy powtarzają, że ,,to, na czym skupiasz swoją uwagę rośnie’’, dlatego selekcjonuj to, co chcesz zaprosić do swojego życia. Czy ma to być spokój, relaks, wartościowa rozmowa, czy lęk i chaos? W kontaktach z innymi również nie musisz być dostępny na rozmowy na każdy temat - możesz taktownie odmówić wdawania się w small talk lub dyskusję. Od tego, że będziemy się smucić, załamywać i godzinami omawiać problemy nic się nie zmieni. Zamiast narzekać i marudzić praw komplementy i rozpromieniaj innych swoją energią! Ważne - zakończ toksyczne relacje bez żalu!

Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze.Duchowe praktyki i rytuały, które zmienią twoje życie na lepsze. Photo by Debby Hudson on Unsplash

Daj się zainspirować! 

Słuchanie motywujących podcastów i inspiracyjnych wykładów to chyba mój ulubiony punkt z tej listy. Kiedy wykonuję prozaiczne czynności, idę lub dokądś jadę, zamiast radia z wiadomościami karmię się treściami, które mogą wnieść realną wartość do mojego życia. Jeśli interesujesz się biznesem, możesz posłuchać np. wywiadów i materiałów na kanale YouTube Macieja Wieczorka. Wykłady z cyklu TEDx Talks z ekspertami w różnych dziedzinach również mogą być dla Ciebie wartościowe, a jeśli potrzebujesz prawdziwej dawki motywacji i inspiracji w zakresie biznesu, a także duchowości - znajdziesz je na kanale Dawida Piątkowskiego.

Wizja 

Jak chciałbyś, żeby wyglądało Twoje życie? Gdzie chciałbyś mieszkać? Jakie cechy chciałabyś, aby miał lub miała Twoja wymarzona partnerka lub partner? Co chcesz czuć w swoim życiu? Powiew nadmorskiej bryzy na plaży, wiatr w górach zwiastujący zdobycie szczytu, a może chcesz widzieć pęd aut i eleganckich ludzi załatwiających swoje biznesy w dużym mieście? Kogo chciałbyś przytulać przed snem? Jak chcesz spędzać wakacje, jakie kraje chcesz odwiedzić? Jak chciałbyś wyglądać? Jak wygląda Twój wymarzony dzień w pracy? Nie cenzuruj się! Bądź ze sobą w 100% szczery, nawet jak to, o czym marzysz wydaje Ci się nierealne! Co ważne - wyłącz ‘’jaki" - nie zastanawiaj się, jak to będzie możliwe, jak to możesz zrobić. Po prostu oddawaj się swojej wizji - to przecież nic Cię nie kosztuje. Co jakiś czas ją aktualizuj - możesz ją spisać i najlepiej włączyć wizualizację do swojej porannej praktyki lub oddawać się jej przed zaśnięciem. O tych porach nasz mózg działa na szczególnych falach Alfa, dzięki którym nasze marzenia i myśli przyjmowane są w najbardziej naturalny sposób, pozbawione oceny - a pamiętaj, że manifestacja to proces automatyczny. Praktycznie każdy ma w swoim życiu historię o tym, jak coś sobie postanowił w dzieciństwie i po latach się to zrealizowało - myśli mają moc! Wybieraj je świadomie, a staniesz się kreatorem swojej rzeczywistości! Twoja moc tkwi właśnie w myślach i komunikatach, które do siebie kierujesz. Wiesz, że większość, w które wierzysz nie jest Twoja? Usłyszałeś je od rodziców lub innych osób na etapie dojrzewania - warto je zrewidować i zamienić na te, które będą Cię wspierać. Jesteś bowiem pełnowartościowy i właściwy - jeśli ciężko Ci to przyjąć i uwierzyłeś, że jest inaczej - popracuj nad Self Conceptem!

Odżywiaj się i dbaj o relacje 

Podejdź do jedzenia, jak do czegoś, co cię ŻYWI. Pij dużo wody - dostarczasz wtedy organizmowi elektrolitów. Pij też zioła i ogranicz alkohol. Nie zajadaj stresów! Niech Twoje posiłki będą kolorowe i różnorodne - pamiętaj, żeby na talerzu przeważały warzywa i owoce! Dbaj o relacje - zwracaj się do innych z miłością. Miej cierpliwość, nie podnoś głosu, przytulaj się do bliskich i nie zapomnij powiedzieć, że ich kochasz…