Czy wiecie, że dopiero w latach 80. ubiegłego stulecia ludzie zaakceptowali okulary przeciwsłoneczne nie tylko jako przedmiot codziennego użytku, ale także jako symbol pozycji społecznej? Okulary stały się istotnym gadżetem i dodatkiem wpływającym na nasz wizerunek. Kiedy mamy je na nosie, nawet niepozorne ubranie nabiera innego wymiaru i dodaje szyku. Ale nie tylko o względy wizerunkowe chodzi. Okulary przeciwsłoneczne to bezpieczeństwo i ochrona naszych oczu przed promieniami UV. Zapobiegają zmarszczkom, chronią nasza skórę przed starzeniem.

Warto też zadbać, aby były dobrej jakości i od sprawdzonego producenta, posiadały atesty i certyfikaty.

Okulary tak jak wszystko podlegają modzie i z tego powodu zmieniają formy z sezonu na sezon, choć trzeba przyznać, że w przypadku męskich nie aż tak bardzo jak w damskich.

RayBan - ikona stylu i jakości.

A słońce wysoko, wysoko świeci pilotom w oczy…

Gadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilkaGadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilka Shutterstock

Czy wiecie, że firma Bausch & Lomb wyprodukowała pierwsze egzemplarze tych kultowych okularów już w roku 1937 i robiła to do roku 1999. Od tego momentu przejęła ją włoska firma Luxottica. Ich zawrotna kariera zaczęła się od prośby generała Armii Stanów Zjednoczonych który zwrócił się do producenta, aby ten zaprojektował specjalne okulary dla pilotów Air Force. Miały one za zadanie ochronę oczu pilotów przed oślepiającymi odblaskami, co było bardzo niebezpieczne. Słynne aviatory początkowo nazwane były Anti Glare i wykonane zostały z pozłacanego materiału i miały zielone soczewki.

Gadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilkaGadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilka Shutterstock

W tym modelu zakochały się i spopularyzowały go gwiazdy filmowe, między innymi, bo nie sposób wymienić wszystkich: Audrey Hepburn, Tom Cruise, Will Smith, Sean Penn, Juliette Binoche, księżna Monako, Ben Affleck, Nicolas Sarkozy, Brad Pitt, Madonna, Angelina Jolie i wiele innych znanych osób nie tylko powiązanych z polityką i show-biznesem.

To też najczęstszy product placement w słynnych ekranizacjach takich jak: „Easy Rider", „Top Gun", „Wściekłe psy", „Blues Brothers".

Gadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilkaGadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilka Shutterstock

Firma, idąc za ciosem, poszła dalej i zaczęła wprowadzać na rynek kolejne kultowe modele.

W latach 50. pojawił się model Wayfarer w jego rockandrollowej formie, który odniósł spektakularny sukces i sprzedawał się najlepiej w historii. Charakterystyczne dla tego modelu były zaokrąglone soczewki.

Gadżet który się liczy czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilkaGadżet który się liczy czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilka Shutterstock

Kolejny hit to Clubmaster.

Shooters z charakterystycznymi jasnożółtymi soczewkami z roku 1952 był odpowiedzią na potrzeby osób polujących i wędkujących.

Shooters z charakterystycznymi jasnożółtymi soczewkamiShooters z charakterystycznymi jasnożółtymi soczewkami Shutterstock

Z czasem powstał też model górski dla wspinaczy zapewniający ochronę oczu przed światłem i wiatrem.

Firma nie poprzestaje na tym i idzie dalej i w 2004 roku nawiązuje współpracę z Formułą 1, zostając partnerem zespołu Lucky Strike BAR Honda.

Nie zapomina też o młodszych użytkownikach i decyduje się na kampanię do nich adresowaną pod hasłem "Never Hide", co znaczy: być w centrum uwagi. Wzbudziła spore kontrowersje, bo mężczyzna, który wziął w niej udział, wytatuował sobie na twarzy model okularów Wayfarer.

Kolejne kolekcje uwzględniają już wymogi współczesnego rynku. I tak „włókna węglowe" to szaleństwo kolorów i kształtów modeli w połączeniu z nowoczesną technologią, a samoblokujące zawiasy to tylko jedno z tych ulepszeń.

Marka Polaroid to kolejna legenda wśród okularów przeciwsłonecznych. Zawdzięcza ją swoim polaryzacyjnym właściwościom i unikalnymi, jeśli chodzi o technologię, soczewkami.

Cechą charakterystyczna tej marki są prostokątne oprawki, a najważniejsze są dziewięciowarstwowe soczewki.

Są bardzo wygodne, odporne na wstrząsy i zarysowania oraz posiadają wysokie właściwości ochronne. Ulubione przez osoby aktywne.

Markę tę współtworzył naukowiec Edwin Land, który stworzył w 1929 roku technologię polaryzującą. W 1939 roku pojawił się model okularów 3D i wtedy też zadebiutowała marka Polaroid, która stała się bardzo popularna wśród kierowców, a z czasem poszerzyła grona odbiorców. 

Gadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilkaGadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilka Shutterstock

Oakley – w 1975 roku James Jannard zakłada firmę, której nazwa pochodzi od imienia jego psa. Początkowo są to rączki do motocrossów i to one stają się źródłem sukcesu sprzedażowego. Materiał, z których zostały wykonane, znajduje zastosowanie w elementach wykończeniowych okularów Oakley. W 1980 roku firma wypuszcza na rynek gogle narciarskie i crossowe, które cieszą się ogromna popularnością wśród sportowców. Od 2007 roku właścicielem marki zostaje Grupa Luxottica. 

Wnneconne, WI - 4 September 2019: A pair of Oakley polarized sunglasses on an isolated background.Wnneconne, WI - 4 September 2019: A pair of Oakley polarized sunglasses on an isolated background. Shutterstock

Gadżet który się liczy czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilkaGadżet który się liczy czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilka Shutterstock

Wspomniane marki to kamienie milowe na rynku okularów przeciwsłonecznych, ale wybór jest o wiele większy. Jest w czym wybierać, warto tylko przed zakupem uwzględnić trzy niezwykle istotne rzeczy: kształt twarzy, kolor włosów i skóry oraz styl ubierania.

Czy zależy wam na harmonii czy kontraście. Nie bez znaczenia jest też sytuacja i kontekst. Plaża, rower, narty czy ulice miasta?

Słynni muzycy i ich słynne okulary.

Odlotowe, kolorowe niejednokrotnie na granicy kiczu stały się wizytówką sir Eltona Johna.

John Lennon, muzyczna ikona, w swoich słynnych lenonkach, okrągłych z metalowymi cienkimi oprawkami. Na marginesie, niewiele osób wie, że ukrywał w ten sposób swoją wadę wzroku, której się wstydził.

Sibenik, Croatia - July 17th 2018: Street guitar player in Sibenik, CroatiaSibenik, Croatia - July 17th 2018: Street guitar player in Sibenik, Croatia Shutterstock

Bono - Pan Mucha, frontman U2 - uwielbia okulary z barwionymi soczewkami w odcieniach niebieskiego lub czerwonego. 

Bono at in-store appearance for U2 BY U2' Book Signing, Barnes & Noble, New York, NY, September 25, 2006Bono at in-store appearance for U2 BY U2' Book Signing, Barnes & Noble, New York, NY, September 25, 2006 Shutterstock

LOS ANGELES - DEC 12: Bono arrives for the 'Sing 2' Premiere on December 12, 2021 in Los Angeles, CALOS ANGELES - DEC 12: Bono arrives for the 'Sing 2' Premiere on December 12, 2021 in Los Angeles, CA Shutterstock

Stevie Wonder - rekordzista nagród Grammy, niewidomy muzyk, zakrywał swoje oczy dużymi, czarnymi okularami. Często były to ciemne aviatory.

Grzegorz Skawiński, Janusz Panasewicz, Grzegorz Markowski to nasze rodzime ikony okularowe.

Hity wiosna/lato 2022 - mediolan dyktuje trendy

Jeśli zależy ci na zwróceniu na siebie uwagi i postrzeganiu jako trendsetter wśród znajomych, to wybierz kwadratowe oprawki - hit 2022 roku. Jeśli z kolei chcesz wyjść na osobę, która chce wzbudzić zaufanie i zaprezentować się jako profesjonalista w tym, co robisz i o czym mówisz, zdecyduj się na te w okrągłym kształcie, które są modne już od dłuższego czasu. Chcesz się wyróżnić i wywołać efekt - spraw sobie okulary z grubymi białymi oprawkami prosto od Versace. Jeśli masz odwagę, załóż wielkie różowe oprawki retro. To pomysł Donatelli. Jeśli nie, to wybierz subtelniejsze, ale nowoczesne w konstrukcji od Fendiego.

To oczywiście nowinki prosto z wybiegu modowego w Mediolanie, ale przecież nie musisz być aż tak na czasie. Wybierz takie, które pasują do ciebie i w których będziesz czuł się dobrze i chronił swoje oczy. 

Gadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilkaGadżet, który się liczy, czyli o okularach przeciwsłonecznych słów kilka Pexels

I na koniec przypominam, że w przypadku okularów przeciwsłonecznych też obowiązuje savoir vivre. Jeśli spotkasz na ulicy osobę, z którą się witasz, zdejmij na moment okulary, żeby wasze oczy się spotkały. To samo zrób przy pożegnaniu, słońce was nie porazi w tak krótkim czasie.

Nie prowadź też rozmów biznesowych w takich okularach, nawet jeśli są to te markowe i kultowe. Wyjątek stanowią zalecenia zdrowotne, ale wypada wtedy uprzedzić o tym swojego rozmówcę.