Futurograde to połączenie trzech wymiarów czasowych teraźniejszości, przyszłości i przeszłości, i w takich obszarach mogli się znaleźć ci, którzy oglądali ten pokaz zarówno na żywo, jak i w wersji cyfrowej - black station w metraverse.

Co proponuje Puma?

Kolekcje zaprezentowane podczas pokazu to Luxe Sport dedykowana modzie ulicznej i tej bardziej ekskluzywnej, Players Lounge związana ze sportem, a głównie piłką nożną i Uptown prezentująca modele wykonane z najwyższej jakości tkanin.

New York Fashion Week 2022 - PumaNew York Fashion Week 2022 - Puma Puma / Dan Lecca

Nad całością tego niezwykłego widowiska czuwała dyrektor kreatywna marki June Ambrose.

Wszystkie kolekcje wykonane zostały w sposób zrównoważony, na co marka kładzie duży nacisk.

Przedstawione modele były w większości w stonowanej kolorystyce i neutralne pod względem płci. To zresztą tendencja, która jest teraz bardzo na czasie i prezentowana przez wiele innych liczących się marek modowych. Wygodne, bezpieczne, pasujące do wielu stylizacji.

New York Fashion Week 2022 - PumaNew York Fashion Week 2022 - Puma Dan Lecca

W pokazie wykorzystane były niezwykłe rozwiązania techniczne, między innymi Skylar Diggins Smith i Neymar da Silva Santos Jr. pojawili się w postaci skanów 3D. Były też ekrany LED umieszczone wokół wybiegu.

New York Fashion Week 2022 - PumaNew York Fashion Week 2022 - Puma Dan Lecca

A wśród publiczności między innymi obecni byli Brooklyn Beckham, Remi Bader Jodie Woods, Rickey Thompson, Scoot Henderson i wiele innych osób z pierwszych stron gazet.

O sukces trzeba umieć walczyć

Utrzymanie się na rynku od 75 lat jest nie lada wyzwaniem, a cała historia związana z marką zaczęła się w 1948 roku. Dwaj bracia Adolf i Rudolf Dassler mieli już dwie fabryki produkujące buty, które nosiły między innymi wielkie gwiazdy sportu tamtego okresu.

Nie wdając się w przyczyny sporu, jaki powstał między braćmi, którzy w końcu się rozstali po 24 latach współpracy, dochodzi do powstania dwóch odrębnych marek Adidasa i Pumy. Pierwsza z nich zostaje w rękach Adolfa Dasslera, druga w rękach Rudolfa.

Ale zanim marka przyjęła nazwę Puma, wcześniej nazywała się RUDA od pierwszych liter imienia i nazwiska właściciela. Gotowa do skoku puma pojawia się dopiero w 1979 roku.

PumaPuma Shutterstock

Rok 1948 to sukces modelu Super Atom czarnych korków z białymi wykończeniami, które wykraczają poza rynek niemiecki, zdobywając amerykański i szwajcarski.

Rudolf Dassler od początku wie, że najlepszą promocją dla jego butów będą sportowcy i to tacy, którzy się liczą i odnoszą sukcesy w swojej dyscyplinie. Wykorzystując motywacje finansową, udaje mu się przekonać słynnego sprintera Armina Harrego, żeby pobiegł w jego butach zamiast Adidasa podczas olimpiady w Rzymie w 1960 roku. Sprinter zdobywa złoto, a Puma triumfuje.

White Puma SneakersWhite Puma Sneakers Fot. Shutterstock

Pele i jego sznurowadła

Potem nadchodzi kolejny sukces w 1970 roku, kiedy to odbywały się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Meksyku. Podczas meczu pomiędzy Włochami a Brazylią Pele prosi sędziego o chwilę przerwy, bo rozwiązały mu się buty. Nie był to przypadek, że były to właśnie buty Pumy. Rudolf umiał gratyfikować. Podobno Pele otrzymał za to 120 tys. dolarów. Kamery i kibice zarejestrowali to wszystko, a logo Pumy przebiło się na wielką skalę. Zainwestowana suma szybko się zwróciła.

Kolejni sportowcy tacy jak Maradona, Eusebio, gwiazdy piłki nożnej, mistrz Formuły 1 Michael Schumacher, tenisiści Boris Becker i Serena Williams to następni ambasadorzy marki.

Konkurencja nie śpi

Koszulka - PumaKoszulka - Puma Shutterstock

Puma musi być czujna cały czas, bo ma swoich rywali w postaci Nike i Adidasa, ale widać, że sobie świetnie z nimi radzi i ciągle jest na topie. Firma daje pracę 2,5 tys. pracownikom, osiągając zyski 900 mln rocznie. Jest mocnym graczem nie tylko w produkcji butów, które przyniosły jej sławę, ale także odzieży, piłek i akcesoriów sportowych. Jej asem w rękawie są ciągle modele butów dla piłkarzy i biegaczy, ale także codzienne, miejskie, które świetnie pasują do casualowych stylizacji.

Pokolenie Z inspiruje

To, co trzeba podkreślić, to fakt, że marka jest odpowiedzialna społecznie i wartości z tym związane propaguje w swoich kampaniach. Na konferencji prasowej, na którą zaproszono też przedstawicieli młodego pokolenia, reprezentujący markę podkreślali, że inspiracją dla nich są właśnie oni. Pokolenie Z jest coraz bardziej świadome i wyczulone na to, z czego, jak w jaki sposób zostały wykonane ubrania, które noszą. Ważne jest dla nich, co się dzieje z klimatem na świecie, i zależy im, aby firmy podejmowały działania, które spowolnią proces globalnego ocieplenia. Wychodząc im naprzeciw, Puma przedstawiła biodegradowalne sneakersy RE: SUEDE. Model ten pojawił się w latach 60. i do dzisiaj jest chętnie kupowany, nie wspominając, jakim znanym osobom przypadł do gustu.

 

Nie tylko biodegradowalne buty, ale także do produkcji odzieży marka w 50% wykorzystuje materiały z recyklingu. Dla przykładu część ich sportowych koszulek wyprodukowanych zostaje z plastikowych butelek, które są wyławiane z oceanu.

Wykorzystywane są też stare ubrania wcześniej wytworzone do produkcji nowych. Tak więc powstaje obieg zamknięty między użytkownikami a marką dzięki wprowadzeniu w sklepach Pumy zwrotów używanej odzieży z poliestru i bawełny.

 

To dopiero początek tej niełatwej drogi, ale miejmy nadzieję, że coraz więcej firm skorzysta z ich przykładu, a my jako konsumenci mody będziemy bardziej zwracać uwagę na tego rodzaju rozwiązania i dokonywać świadomych, przemyślanych zakupów.