Woda stanowi u osób dorosłych ok. 60% masy ciała, jej ilość zależy m.in. od wieku, wagi czy czynników środowiskowych. Lato sprzyja jej szybszej utracie, kiedy nasze ciało szuka sposobu na schłodzenie się – woda stanowi ważny czynnik w regulowaniu temperatury, m.in. poprzez pocenie.

Co się stanie, jeśli się odwodnimy? Bardzo ważne jest, żebyśmy dbali o siebie – wystarczy pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości wody. U osoby dorosłej dzienne zapotrzebowanie to ok. 2,5 l.

Odwodnienie organizmu wpływa istotnie na wydolność organizmu. Szczególnie pogarsza się funkcja układu krążenia. Dochodzić może do mniejszego przepływu krwi przez poszczególne narządy, w tym przez mózg. Wpływać to będzie na pogorszenie naszego samopoczucia, rozdrażnienie, pogorszenie koncentracji, jak również może doprowadzić do omdleń.

Szczególnie narażone na odwodnienie są dzieci i osoby starsze, ale może dotyczyć ono osób w każdym wieku, zwłaszcza w upalne dni i podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Należy również zaznaczyć, że odwodnienie istotnie wpływa na zmniejszenie wydolności fizycznej.

Sposoby na nawodnienie

Czym się nawadniać? Wodą oczywiście. Jednak nie tylko ze szklanki czy butelki – wodę znajdziemy także w innych produktach, które na co dzień spożywamy, a dzięki którym dbamy o siebie i właściwe nawodnienie. Mowa o polskich warzywach i owocach, które zawierają nie tylko wodę, ale i mnóstwo składników odżywczych. W ten sposób najlepiej zadbamy o nasz organizm, aby właściwie funkcjonował, zwłaszcza w upały.

Zasadniczym sposobem nawadniania organizmu jest spożywanie płynów. Warto jednak pamiętać, że woda dostarczana jest również z żywnością, zwłaszcza z warzywami i owocami. Takie warzywa, jak ogórki czy pomidory, w ponad 95% składają się z wody. Warto jednak zaznaczyć, są to warzywa o bardzo małej wartości energetycznej i dostarczają dodatkowo cennych mikroskładników. Pomidory są bardzo bogate w potas, ponadto zawierają likopen.

Podobnie owoce jagodowe, np. truskawki, poziomki, zawierają około 90% wody i wiele składników odżywczych. To samo dotyczy soków – zawierają dokładnie taką samą ilość wody, jak warzywa i owoce, z których powstają, i mają porównywalną ilość mikroskładników.

Dlatego sięgając po warzywa, owoce i soki również pomagamy nawodnić organizm, jednocześnie go odżywiając.

Dostarczanie składników odżywczych jest równie ważne jak nawadnianie organizmu. Spożywanie warzyw, owoców i soków pomaga nam więc zadbać o swój organizm i dobre samopoczucie, nie tylko latem. Sięgajmy więc zarówno po wodę, jak i krajowe pyszności, dzięki którym możemy czuć się dobrze!