Nic dziwnego, że użytkownicy mają coraz mniej zaufania do mediów społecznościowych, kiedy na światło dzienne wychodzą kolejne historie potwierdzające nieuczciwe praktyki gigantów - jedna z nich dotyczy Twittera, który poinformował w 2019 roku, że na skutek „błędu" wykorzystywał prywatne dane swoich użytkowników, a konkretniej ich numery telefonu oraz adresy email, podane do dwustopniowej weryfikacji, do targetowania reklam.

Twitter oszukiwał użytkowników. Musi zapłacić 150 mln USD

Na czym polegać miał ten błąd? Firma nie ujawniła, podobnie zresztą jak liczby użytkowników, która została nim dotknięta, ale wyręczyła ją w tym Federalna Komisja Handlu. Jak podała w oficjalnym oświadczeniu przewodnicząca FTC, Lina Khan, w latach 2014-2019 nieuczciwymi praktykami Twittera było objętych 140 mln użytkowników. Co więcej, metody platformy były naruszeniem poprzedniej ugody z FTC, sięgającej 2011 roku, w ramach których Twitterowi zabroniono „zwodniczego przedstawiania swoich praktyk w zakresie bezpieczeństwa i prywatności".

Z związku z tym Twitter został zobowiązany do zapłacenia kary w wysokości 150 mln dolarów, a także poinformowania wszystkich użytkowników, których numery telefonów i adresy email zostały zebrane w celu „podniesienia bezpieczeństwa konta", o tym, że zostały one wykorzystane również w celach reklamowych.

Co więcej, Twitter musi zapewnić użytkownikom opcję weryfikacji dwustopniowej za pomocą innych narzędzi niż numer telefonu, stworzyć nowy „wyczerpujący program prywatności i bezpieczeństwa informacji" w celu eliminowania potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa danych użytkowników oraz ograniczyć dostęp pracowników do danych osobowych użytkowników.

Co na to sam Twitter? Podobno już zapłacił karę i zapewnia, że współpracował z FTC na każdym etapie postępowania oraz jest zaangażowany w naprawienie błędów w celu ochrony danych i bezpieczeństwa swoich użytkowników. Jak komentuje sprawę Damien Kieran, Chief Privacy Officer:

W ramach tej ugody zapłaciliśmy 150 mln dolarów kary i uzgodniliśmy z agencją aktualizacje operacyjne i ulepszenia regulaminu, aby zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych i ochronę prywatności użytkowników.