Hummera znają wszyscy. Nawet ci, którzy nie śledzą z zapartym tchem wiadomości z rynku samochodowego. Aż za dobrze znają go ekolodzy i aktywiści miejscy, bo Hummer podpadł im bezpardonowym podejściem do środowiska - w aglomeracji palił tyle, co trzy samochody razem wzięte. Gorzej niż luksusowy SUV! Nie znamy bardziej ostentacyjnego pojazdu, bo tylko jazdę hummerem można przyrównać do wytatuowania sobie na czole "Mam głęboko ekologię i jestem z tego dumny".

Nowy Hummer, nowa era

Poza dobitnym wyrażeniem stosunku do zmian klimatycznych jazda hummerem wzbudzała też respekt, bo modele H1 i H2 ze względu na dopuszczalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t nie miały homologacji osobowej w Europie - żeby go poprowadzić trzeba było mieć prawo jazdy kat. C. Zresztą słusznie, bo szerokością i rozstawem kół Hummer z powodzeniem dorównywał ciężarówkom. Pudzianowi to nie przeszkadzało. Miał też lamborghini, ale jazda nim była dla niego udręką, bo... nie mieścił się do niego. Hummer zaś nie mieści się na standardowych miejscach parkingowych.

Hummer H2 to symbol wielkich, paliwożernych aut. Kiedy benzyna podrożała, klienci ruszyli po tanie auta, a Hummer został na lodzie.Hummer H2 to symbol wielkich, paliwożernych aut. Kiedy benzyna podrożała, klienci ruszyli po tanie auta, a Hummer został na lodzie. fot. Mototarget

Czasy się zmieniają, a podwyżki cen paliw czy rygorystyczne normy emisji spalin i szkodliwych związków dotkną w końcu każdego. Ekolodzy nie musieli się specjalnie starać, żeby Hummer w końcu zniknął, bo klienci sami przerzucili się na mniejsze auta. W 2010 r. General Motors ogłosiło likwidację marki Hummer. Przy rosnącej świadomości społeczeństwa, dotyczącej zmian klimatu, nikt nie spodziewał się powrotu tego paliwożernego potwora. A jednak!

Nowy Hummer, nowy napęd

Dzisiaj wszystko może być ekologiczne - wystarczy zmienić napęd na elektryczny. Skoro Tesla może pracować nad Cybertruckiem, Rivian szykuje się do debiutu produkcyjnego R1T, to dlaczego nie miałoby być miejsca dla elektrycznego Hummera? Ale Amerykanie nie byliby sobą, gdyby po 10 latach wrócili po prostu z projektem pierwszego lepszego elektrycznego SUV-a. Nie, w centrali GM mieli rozmach...

By Hummer nie stracił swojego "samczego" charakteru pogromcy, wyposażono go w odpowiednio zaawansowaną technologię. Układ napędowy auta będzie generować ponad 1000 KM i 15 574 Nm maksymalnego momentu obrotowego (sic!). To wartości nieosiągane dziś nawet przez Teslę. Za to podobne do tego w Tesli Cybertruck będzie przyspieszenie elektrycznej ciężarówki od GM - ok. 3 sekundy do 100 km/h.

 

Nowe wcielenie auta zadebiutuje pod nazwą "GMC Hummer EV". Publiczność będzie mogła obejrzeć je na żywo już 20 maja. Na razie musi nam wystarczyć teaser w formie reklamy opracowanej specjalnie na Super Bowl - najważniejsze wydarzenie sportowe w Stanach Zjednoczonych. Producenci co roku prześcigają się w pomysłach na najlepszy klip zaprezentowany podczas ceremonii. Jak na razie Hummer wygrywa już samą informacją o wielkim powrocie.