Mazda MX-30 to pojazd, który wyróżnia się w kilku aspektach. Pierwszy stanowią technologie, wśród których zwraca uwagę napęd elektryczny – e-SKYACTIV. Bazuje on na rozwiązaniach występujących w innych nowych autach Mazdy, a polega na zintegrowaniu układów w celu osiągnięcia komfortu i bardziej ekonomicznej jazdy.

Za komfort i bezpieczeństwo w Maździe MX-30 odpowiadać ma nie tylko elektryczny napęd, lecz także szereg systemów bezpieczeństwa, nowoczesne oświetlenie, a także praktyczne odniesienie do bliskiej Maździe idei jinba ittai (konia i jeźdźca), którą najkrócej można opisać jako jedność kierowcy i samochodu. Harmonijną więź z tym elektrycznym samochodem ma wyrażać m.in. projekt kokpitu, w którym znajdujące się na wyciągnięcie ręki elementy mają dawać kierowcy poczucie pełnego panowania nad autem.

Oprócz napędu elektrycznego i technologii służących poprawie komfortu i bezpieczeństwa znakiem szczególnym Mazdy MX-30 jest styl oparty na języku projektowym KODO. Łączy on – jak informuje producent – lekkość i prostotę z siłą. Przekonamy się o tym, zarówno zaglądając do środka, jak i patrząc na auto z zewnątrz. Elektryczna Mazda to crossover, sylwetką nawiązujący do modelu CX-5, wyposażony w rozwiązania, które z jednej strony mają nawiązywać do klasycznej dla mazd elegancji, a z drugiej są odpowiedzią na proekologiczną świadomość potencjalnych nabywców i wyróżniają ten pojazd spośród nowych samochodów z napędem elektrycznym.

Napęd elektryczny e-SKYACTIV

Mazda MX-30 bazuje na technologii, którą koncern opracował w odpowiedzi na rosnące wymagania kierowców, a także proekologiczny kierunek branży. Duża część producentów, szczególnie europejskich, chcąc sprostać nowym potrzebom, postawiła na zmniejszenie wymiarów, czyli tworzenie mniejszych jednostek napędowych. Ma to swoje zalety ale i wady (spodziewana mniejsza trwałość i zbyt duże obciążenie).

W przeciwieństwie do nich Mazda opracowała technologię SKYACTIV, stosowaną dotychczas w układach z silnikami benzynowych i Diesla, polegającą na udoskonaleniu znanych już rozwiązań. Nie chodzi tylko o sam silnik – obejmuje ona również nadwozie, podwozie, karoserię i skrzynię biegów. Ma to służyć z jednej strony zachowaniu dynamiki i przyjemności płynącej z jazdy, z drugiej – zwiększyć wydajność i uczynić auto przyjaźniejszym dla środowiska.

Nie jest zaskoczeniem, że w nowym elektrycznym aucie marki – Maździe MX-30 – również możemy znaleźć ten system, gdzie zaadaptowano go pod nazwą e-SKYACTIV. Jest to napęd elektryczny, w którym silnik zasilany jest przez akumulator litowo-jonowy. Instalacja wysokiego napięcia w tym systemie składa się z silnika, pakietu baterii, falownika oraz przetwornicy napięcia DC–DC (prąd stały – prąd stały). W tym układzie falownik przetwarza prąd stały pochodzący z baterii na prąd przemienny. Zadaniem przetwornicy jest obniżanie napięcia dla zasilania różnych urządzeń pomocniczych elektrycznej Mazdy pracujących pod napięciem 12 V.

Dla napędu elektrycznego Mazdy MX-30 duże znaczenie ma system e-GVC PLUS (electric G-Vectoring Control Plus) – dostosowujący moc generowaną przez silnik do ruchów kierownicą, a także wykorzystujący hamulce do stabilizacji toru jazdy. Unikatowy pedał sterowania silnikiem elektrycznym ma pozwolić na płynny ruch we wszystkich kierunkach.

Lekka bateria o pojemności 35,5 kWh to świadomy wybór producenta, godzący rzeczywiste potrzeby związane z codziennym użytkowaniem samochodu elektrycznego (do 200 km na jednym ładowaniu) z troską o środowisko. Zamocowano ją do nadwozia, co ma zwiększać ogólną sztywność konstrukcji, a przy tym zmniejszyć wielkość systemu chłodzenia baterii (przez zmniejszenie rozmiarów instalacji pomiędzy komponentami wysokiego napięcia). Więcej na temat napędu elektrycznego tutaj.

Nowoczesne technologie

Mazda MX-30 to pojazd zaawansowany technologicznie. Świadczą o tym nie tylko wspomniany już napęd elektryczny i systemy składające się na e-SKYACTIV, jak e-GVC PLUS, lecz także wiele innych rozwiązań zarówno poprawiających komfort jazdy, jak i zwiększających bezpieczeństwo. Wśród nich można wymienić matrycowe reflektory diodowe z automatycznym poziomowaniem, dzięki którym oświetlenie Mazdy MX-30 dostosowuje się do sytuacji na drodze.

Dokładniej rzecz biorąc, matrycą steruje komputer i to on, wykorzystując kamery i czujniki, zbiera informacje o panujących warunkach. W praktyce pozwala to np. na swobodniejsze używanie świateł długich – w razie zbliżania się auta z naprzeciwka system ograniczy wiązkę światła padającą na nadjeżdżający pojazd tak, aby nie razić w oczy jego kierowcy. Diodowe światła do jazdy dziennej zapewniają z kolei mniejszy pobór energii i odznaczają się większą wytrzymałością od klasycznego oświetlenia halogenowego.

W Maździe MX-30 obecny jest również pakiet systemów bezpieczeństwa. Można tutaj znaleźć autorską technologię Mazdy – miejski system wspomagający hamowanie (Smart City Brake Support – SCBS), wykrywający czujnikiem laserowym pojazd jadący przed nami i w razie potrzeby zmniejszający odległość pomiędzy powierzchniami roboczymi okładziny klocka hamulcowego i tarczy hamulcowej (dzięki temu hamowanie jest krótsze i efektywniejsze).

Do programu wprowadzone zostanie także nowe rozwiązanie – Turn-Across Traffic, dzięki któremu skręcanie w lewo na skrzyżowaniach ma być bezpieczniejsze. Jeśli kamera i czujnik wykryją zbliżający się samochód, a system oceni, że może dojść do kolizji, uruchomione zostaną hamulce. Oprócz tego dostępne są systemy bezpieczeństwa, które stają się standardem w autach tej klasy, zarówno w samochodach elektrycznych, jak i spalinowych: system utrzymywania na pasie ruchu, informacji „martwego pola” w pojeździe oraz ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

Styl i komfort

Mazda MX-30 to crossover, w którym odnajdziemy stylistykę charakterystyczną dla tej marki, opartą na języku KODO łączącym nowoczesność z tradycją i podkreślającym siłę, prostotę i dynamikę samochodu. Widać to już, gdy oglądamy z zewnątrz to elektryczne auto – prostej i masywnej sylwetce towarzyszą trzytonowe wykończenie oraz 18-calowe, jasne felgi aluminiowe nadające pojazdowi dynamizm.

Duch KODO jest obecny również we wnętrzu, o czym może świadczyć elegancki minimalizm, np. w postaci materiałów pochodzących z recyklingu, w tym wykonanych ręcznie z korka. Warto w tym miejscu zauważyć, że wiele skórzanych elementów w Maździe MX-30 zostało zastąpionych tworzywem pochodzenia niezwierzęcego. W wersji First Edition dostępne będą dwa rodzaje wykończeń – jaśniejsze Industrial Vintage i ciemniejsze (z brązowymi akcentami) Modern Confidence.

Drzwi freestyle, otwierane pod kątem 82 stopni, bez wątpienia nadają temu autu stylistyczną oryginalność, a poza tym czynią przednie i tylne miejsca łatwiej dostępnymi. Wnętrze zaprojektowano tak, by podnieść komfort tak pasażerów, jak i kierowcy. Świadczy o tym m.in. elektroniczna regulacja foteli z ogrzewaniem.

W Maździe MX-30 znajduje swoje odbicie również przyświecająca marce idea jinba Ittai (konia i jeźdźca) – samochód zaprojektowano bowiem tak, by kierowca był jego centralną postacią. To dlatego elementy na kokpicie są tak rozmieszczone, by znajdowały się w zasięgu kierującego, a przy tym dawały się intuicyjnie obsługiwać. Korzystanie z wewnętrznych systemów ułatwia ergonomiczny system sterowania (HMI).

Cena samochodu elektrycznego Mazdy

Za Mazdę MX-30 w wersji First Edition zapłacimy 149 990 zł. Przez Internet możemy dokonać rezerwacji, co pozwoli wejść w posiadanie tego auta możliwie jak najwcześniej.

Jak zarezerwować nową Mazdę MX-30?

Rezerwacja online pozwala złożyć zamówienie na Mazdę MX-30 przed innymi klientami. Samego zamówienia na auto dokonuje się już u dealera. W praktyce cały proces sprowadza się do czterech punktów:

  • rezerwacji online przed 31 marca 2020 roku,
  • oczekiwania na informacje o statusie rezerwacji,
  • złożenia zamówienia u dealera przed 1 lipca 2020 roku,
  • oczekiwania na nową elektryczną Mazdę.

W pełni zwrotna opłata rezerwacyjna wynosi 4000 zł. Otrzymuje się ją z powrotem przy zakupie nowej Mazdy MX-30, w razie anulowania rezerwacji lub automatycznie po 1 lipca 2020 roku, jeśli do tego czasu auto nie zostanie zamówione. Po sfinalizowaniu zamówienia kupujący otrzyma ścienną ładowarkę za 1 zł. Pierwsze auta elektryczne Mazda MX-30 w wersji First Edition trafią do klientów jesienią 2020 roku. Przeczytaj więcej na temat pierwszego samochodu elektrycznego Mazdy.