Małe samochody miejskie zyskują coraz większą popularność. Nieduże gabaryty, niskie zużycie paliwa, łatwe parkowanie – to tylko z kilku zalet, którymi kierują się nowi właściciele. Z drugiej strony bardzo doceniamy łatwe wsiadanie i wysiadanie. Dlatego warto, aby samochód był wyższy i pokonywał trudności miejskiej dżungli. W ten sposób powstał crossover. Nieduży samochód o podwyższonym prześwicie, który bez problemu pokona większy krawężnik i równocześnie nie będzie uciążliwy przy wsiadaniu i wysiadaniu. 

Aygo X jak się prezentuje?  

Sam render mocno zamieszał i wyglądał bardzo futurystycznie. Z pewnością rozpalił niejedno serce i stał się obiektem westchnień. Nie ukrywam, że jako miłośnika Gazoo Racing (sportowej dywizji Toyoty) również skradł moje serce i czekałem na oficjalne zdjęcia z olbrzymią niecierpliwością. 

Po opublikowaniu oficjalnych pojazd nie wyglądał już tak kosmicznie. Trzeba przyznać, że Aygo X prezentuje się dobrze, ale render był bardziej agresywny i bezkompromisowy. Auto wyglądało jak mała terenowa wyścigówka. Samochód produkcyjny został zdecydowanie bardziej cywilizowany. 

Nastał dzień premiery i zobaczyłem nowość Toyoty na własne oczy. Na pierwszy rzut oka samochód stał się bardzo nowoczesnym i designerskim crossoverem. Linie przyciągają wzrok, a samochód robi wrażenie futurystycznego pojazdu miejskiego. Z pewnością wielu zauroczy i samochód zostanie kupiony z marszu, nawet bez jazdy testowej. Toyota poszła na całość i mam wrażenie, że najbardziej skupiono się na elementach karoserii.

Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty!Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty! Fot. Bartosz Jerdanek

Na masce znajdziemy przetłoczenia, na dachu również. Tylna szyba wygląda, jakby dochodziła do zderzaka tylnego (to jednak tylko zabieg stylistyczny). Nawet na słupku A odnajdziemy dodatkowe przetłoczenia, które nadają dynamiki . Do tego dodajmy większe nadkola, duże koła, muskularne błotniki. W ten sposób otrzymujemy samochód, który przyciąga na każdym kroku (dosłownie).

Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty!Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty! Fot. Bartosz Jerdanek

Po fascynacji linią zewnętrzną nadszedł magiczny moment otwarcia drzwi kierowcy. 

Tutaj chciałem podziękować salonowi ANWA Toyoyta w Krakowie za użyczenie pojazdu do dłuższej jazdy testowej oraz przygotowania materiałów na podstawie egzemplarza demonstracyjnego. 

We wnętrzu jest wiele elementów, które znamy z innych toyot. Kierownica z Yarisa, ze wszystkimi przyciskami ułożonymi tak samo.

Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty!Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty! Fot. Bartosz Jerdanek

Materiały w samochodzie to standard podstawowych modeli Toyoty – nie należą do górnolotnych. W drugą stronę mam wrażenie, że użytkownikom to nie przeszkadza. Za to urzeka ich nowoczesne połączenie kolorystyczne (omawiany egzemplarz został wyposażony w kolor Juniper Blue) oraz wyposażenie dodatkowe Premium Audio JBL z apple car play i innymi udogodnieniami do poruszania się w zatłoczonym ruchu miejskim Krakowa. W ramach bezpieczeństwa i nowych technologii miejski crossover otrzymał cały arsenał systemów wspomagających kierowcę:  

  • 6 poduszek powietrznych w systemie SRS  
  • asystent utrzymania pasa ruchu (LTA)  
  • automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu  
  • automatyczny ogranicznik prędkości (ASL)  
  • Inteligentny Tempomat Adaptacyjny (IACC)  
  • system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall)  
  • system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC)  
  • system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS)  
  • układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA)  
  • układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów  
  • układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach  
  • wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia 

i wiele wiele innych. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ Toyota w najnowszych samochodach oferuje bardzo dużo w standardzie. 

Sama obsługa Toyoty należy do bardzo intuicyjnych. Innymi słowy jest maksymalnie uproszczona, dzięki czemu osoby starsze łatwo odnajdują się w takim pojeździe.

Kiedyś zastanawiałem się, dlaczego Toyota jest liderem sprzedaży w Polsce. Odpowiedź jest prosta. Oferuje łatwe w obsłudze samochody, które mają ciekawe proporcje i linie nadwozia. Cechuje je wysoka niezawodność i niski spadek wartości. To brzmi jak przepis na sukces

Przejdźmy teraz do właściwości jezdnych Aygo X 

Tutaj muszę wziąć głęboki oddech i odnieść się szerzej do tego samochodu. Aygo X w prowadzeniu jest bardzo poprawny. Trzeba wziąć pod uwagę, że jest to samochód miejski i nie będzie się poruszał z prędkościami zarezerwowanymi dla niemieckich autostrad. Prędkościomierz jest wyskalowany do 180 km na godz. i to podkreśla jego miejski charakter. Egzemplarz był wyposażony w 5-biegową manualną skrzynię oraz silnik 1.0 VVT-i o mocy 72 KM. Czy to wystarcza? Wszystko zależy, do czego jesteśmy przyzwyczajeni. Nie możemy się spodziewać, że wgniata w fotel, oraz do skrajnie sportowych emocji. Dynamika nie jest mocną stroną tego silnika. Należy bardziej do tych przeciętnych. Idealnie dopasowana dla osób, które cenią spokojne podróżowanie.

Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty!Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty! Fot. Bartosz Jerdanek

Trzeba mieć na uwadze, że każdy samochód jest projektowany pod dane kryteria. Aygo X to kompaktowy crossover, który perfekcyjnie sobie poradzi w miejskiej dżungli i spokojnie dowiezie nas tam, gdzie będziemy chcieli. Oczywiście bez problemu radzi sobie w odcinkach podmiejskich, więc jest to bardzo ciekawa pozycja nie tylko dla ludzi z centrum miasta, ale również dla tych, którzy potrzebują przede wszystkim nowoczesnej konstrukcji do przemieszczania się.  

Sama Toyota przyzwyczaiła nas do samochodów, którymi jeździ się dobrze i jadą tam, gdzie tego chcemy. Na czele tej idei stoją pojazdy Gazoo Racing, które wielokrotnie zdobywały najwyższe stopnie podium w rajdach i wyścigach samochodowych.

Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty!Dwukolorowe Aygo X! Przykuwająca wzrok nowość Toyoty! Fot. Bartosz Jerdanek

Aygo X nie należy jednak do rodziny GR. Toyota w ten sposób dociera do większej grupy odbiorców, a jednocześnie każdy może znaleźć coś dla siebie. Miłośnik rajdów kupi GR yarisa, zaś kierowca ceniący nowoczesne kształty i spokojny tryb przemieszczania się, wybierze aygo X.  

Nowy miejski model Toyoty to pojazd, który zachwyca kształtami. Przykuwa linią i muskulaturą. Wyróżnia się z tłumu i generuje miłe spojrzenia. Jak każdy samochód jest przeznaczony do konkretnych zastosowań, co czyni go idealną pozycją dla wybranej grupy odbiorców. Ja do nich nie należę, ale doceniam bardzo ciekawe auto, które się wyróżnia i z pewnością wielu osobom się spodoba.