Geneza

Zanim jednak przejdę do prezentowania poszczególnych cech pojazdu, kilka słów wstępu. W teorii nie ma idealnego pojazdu, który dogodzi każdemu użytkownikowi. Nasze potrzeby bywają różne i często skrajnie odmienne. Są jednak pojazdy, które „kilka" lat temu weszły do sprzedaży i w przeciągu krótkiego czasu zdominowały rynek. Mam tu na myśli samochody typu SUV oraz ich mniejszych odpowiedników: crossovery.

Co spowodowało, że samochody o wyższym prześwicie przyjęły się tak dobrze?

Kiedyś zbliżone parametry „podniesionego" pojazdu były zarezerwowane dla terenówek. Ci jednak, którzy mieli styczność z tego typu autami – zwłaszcza starszych generacji – wiedzieli, że komfort podróżowania oraz kierowalność pojazdu nie były najmocniejszymi cechami samochodów, które zdecydowanie lepiej czuły się na bezdrożach.

Owe terenówki miały za to kilka zalet:

  • wygodne wsiadanie,
  • pionowa pozycja za kierownicą,
  • doskonała widoczność.

Idąc tym tropem, stworzono samochód pokroju SUV, czyli pojazd podwyższony, ale bez zdolności terenowych (mam tu na myśli brak reduktora, blokady mechanizmów różnicowych itp.). Dodatkowo usztywniono zawieszenie oraz zaprojektowano dla nich precyzyjny układ kierowniczy.

Idealny samochód na wakacje - Volkswagen T-RocIdealny samochód na wakacje - Volkswagen T-Roc Mariusz Barwinski / -%SG: D 7CjTei{A+_s|)%lxQ:=0

Zastosowanie

Takie cechy pojazdu zastosowano w VW T-Roc, tworząc pojazd przyjemny w prowadzeniu, ergonomiczny, ale przede wszystkim wygodny i praktyczny. Ten model niemieckiego producenta chciałbym wziąć pod lupę, ponieważ wielu osobom przypadnie do gustu i odnajdą w nim to, co jest przydatne w codziennym użytkowaniu – również wakacyjnym.

Widzieć nocą, czyli oświetlenie w samochodzie

W podróży bardzo ważne jest oświetlenie drogi. Przykładowo w pojazdach terenowych stosuje się LED bary, czyli dodatkowe lampy, które mają za zadanie doświetlać poszczególne sekcje drogi. Niestety, takie rozwiązanie często ma również wady. Przy prędkościach autostradowych mogą generować bardzo donośny szum wynikający z oporów aerodynamicznych.

I właśnie tym kierowali się inżynierowie z VW, projektując oświetlenie. Zamiast dobudować kolejny segment lamp, postanowili zmodernizować obecne oświetlenie. T-Roc opcjonalnie oferuje reflektory Matrix LED IQ.Light. System ten ma możliwość doświetlania zakrętów oraz wyłączania poszczególnych sekcji oświetlenia przy nadjeżdżających pojazdach z przeciwnej strony. Dzięki dobremu oświetleniu oczy ludzkie nie męczą się tak szybko. Dodatkowo odczuwamy olbrzymi komfort przy podróżach nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Idealny samochód na wakacje - Volkswagen T-RocIdealny samochód na wakacje - Volkswagen T-Roc Mariusz Barwinski

Wygodne fotele

Trzeba przyznać, że fotel jest jednym z kluczowych elementów zapewniających wygodę w podróży. Ponownie T-Roc stanął na wysokości zadania, oferując opcjonalny fotel ergoActive. Brzmi ciekawie i tak też jest w praktyce. Siedzenie jest obszyte tapicerką ArtVelours, posiada funkcję masażu, podgrzewanie, elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz podparcia pod uda. Wszystkie elementy powodują, że możemy modyfikować ustawienia oraz opcje masażu względem własnych potrzeb. Nie straszna nam wtedy nawet bardzo długa podróż.

Idealny samochód na wakacje - Volkswagen T-RocIdealny samochód na wakacje - Volkswagen T-Roc Fot. Volkswagen

Układ napędowy

Gdy mamy omówione ważne funkcje wewnętrzne, warto poruszyć temat elementów układu napędowego. T-Roc oferuje napęd na cztery koła lub na oś przednią. W przypadku eksploatacji w mieście – idealnie sprawdzi się napęd na przednią oś, przy okazji pokonywania stromych podjazdów, zwłaszcza zimą – swoje zastosowanie znajdzie napęd na cztery koła. Który napęd jest lepszy? To oczywiście zależy od warunków, w których częściej używamy auta. Skuteczniejszy do szybkiego ruszenia w warunkach deszczowych lub opadów śniegu będzie zdecydowanie napęd na wszystkie koła.

Idealny samochód na wakacje - Volkswagen T-RocIdealny samochód na wakacje - Volkswagen T-Roc Fot. Volkswagen

Oprócz układu napędowego ważnym aspektem jest również skrzynia biegów. W omawianym modelu możemy wybrać skrzynię manualną sześciobiegową lub automatyczną DSG – siedmiobiegową. W mieście oraz w trasie bardzo wygodny jest automat, gdyż nie mamy pedału sprzęgła. Operujemy jedynie pedałem przyspieszenia (gazu) lub pedałem hamulca. To bardzo duże ułatwienie w codziennym użytkowaniu w korkach oraz w dalekich podróżach.

Idealny samochód na wakacje - Volkswagen T-RocIdealny samochód na wakacje - Volkswagen T-Roc Fot. Volkswagen

W tym miejscu chciałbym również dodać informacje o silnikach, które cechuje bardzo niski poziom zużycia paliwa. Przy ekonomicznej jeździe w trasie (warunki podmiejskie, silnik 1.5 150 KM) poziom zużycia na poziomie 5-6 litrów nie powinien nikogo zaskakiwać. Oczywiście, przy dynamicznej jeździe apetyt bardzo mocno wzrasta. Tym bardziej przy prędkościach zarezerwowanych dla niemieckich autostrad. Wtedy możemy liczyć się z liczbami dwucyfrowymi w przedziale od 10 do 14 litrów lub więcej.

Bezpieczeństwo

W trasie ważne również są systemy asystujące. Czuwają nad nami przez cały czas i oferują swoją pomoc. W T-Roc odnajdziemy wiele takich systemów. Poniżej przedstawię moim zdaniem najciekawsze i te najbardziej praktyczne. Należy pamiętać, że wybrane systemy musimy włączyć, inaczej dodatkowe wsparcie nie będzie ingerowało w naszą jazdę.

  • Asystent hamowania Front Asist z funkcją rozpoznawania pieszych. Ostrzega w wybranych sytuacjach przed kolizją z poprzedzającym pojazdem lub pieszym. W przypadku konieczności system może sam zahamować.
  • Aktywny tempomat AAC. Utrzymuje zadaną prędkość oraz odstęp przed poprzedzającym pojazdem. W korku nowy T-Roc może automatycznie zahamować i ruszyć. System widzi również ukształtowanie drogi oraz ograniczenia prędkości.
  • Lane Assist. Zawsze trzyma się obranego kursu przy prędkości powyżej 60 km/h. Nowoczesny VW sam nie opuści pasa ruchu.
  • Park Assist. Samochód sam odnajduje miejsce parkingowe oraz wykonuje manewr skrętu za nas.
  • Side Assist. T-Roc informuje nas w lusterkach o pojeździe w martwym punkcie lub w odległości 50 m za pojazdem, którym podróżujemy.
  • Easy Open & Close. Elektryczna klapa bagażnika, która reaguje na ruch nogi. Idealne zadanie dla samochodu, gdy wracamy z plaży lub zbliżamy się z walizkami całej rodziny.

Idealny samochód na wakacje - Volkswagen T-RocIdealny samochód na wakacje - Volkswagen T-Roc Fot. Volkswagen

Podsumowanie

Podsumowując, w idealnym samochodzie na wakacje siedzimy wyżej, widzimy dużo, łatwo wysiadamy i wsiadamy. Dodatkowo za nasze wsparcie odpowiadają asystenci i komfortowy układ napędowy, który pozwala na to, aby wjechać na drogi gruntowe, nawet w trudnych warunkach pogodowych.

O nasz kręgosłup w dalekiej podróży dba wygodny fotel, a o nasze oczy – doskonałe oświetlenie, które pomaga zauważyć każdy detal na drodze.

Nie ma się co dziwić, że nowy VW T-Roc cieszy się aż tak dużym powodzeniem. Ten samochód sprawdzi się nie tylko w wakacyjnych dalekich wycieczkach, ale również w codziennej eksploatacji.

Idealny samochód na wakacje - Volkswagen T-RocIdealny samochód na wakacje - Volkswagen T-Roc Mariusz Barwinski

Czy ten model VW to wybór idealny? To zależy tylko od nas i od naszych oczekiwań. Potrzeby są skrajnie różne. W dobie elektryfikacji panuje moda na prąd i na szeroko pojęte hybrydy. Inni użytkownicy wolą podróżować sportowymi samochodami, a jeszcze inni grupowo – busami.

VW przyzwyczaił nas do bardzo poprawnej jakości, jednak nie zaznamy tutaj tak doskonałego wykończenia pojazdu i miękkich plastików jak w flagowych SUV-ach marek premium.

W omawianym modelu również nie zaznamy iście sportowych wrażeń podczas szybszej jazdy. Z drugiej strony na wakacjach najczęściej podróżujemy spokojnie, ciesząc się wolnym czasem.

Wobec powyższego nie ma idealnego pojazdu na wakacje dla każdego. Są jednak pozycje na rynku motoryzacyjnym, jak VW T-Roc, które mogą urzec wielu użytkowników i sprawią, że będzie się podróżowało wygodnie.