Po co tworzy się sportowe C-SUV-y?  

W czasie, gdy ogromną popularność zdobywają duże hybrydowe auta oraz wprowadzane są ostrzejsze normy Euro – producenci muszą modyfikować swoje pojazdy, zgodnie z wszelkimi oczekiwaniami. Tutaj z pomocą przychodzą akumulatory oraz możliwości silników napędzanych prądem. Elektryfikacja potrafi także (a raczej przede wszystkim) zaoszczędzić bardzo dużo paliwa podczas eksploatacji.  

Zazwyczaj układ elektryczny działa najwydajniej podczas ekonomicznej podróży, kiedy pedał przyspieszenia nie wędruje do wartości maksymalnej. W efekcie finalnym, hybrydowy SUV jest w stanie zużyć niemal o połowę mniej paliwa, niż klasyczna wersja benzynowa. Czy zatem zmiana na hybrydę ma sens? Oczywiście, że tak - jadąc tą samą drogą zużywamy o połowę mniej paliwa, przez co podróż może stać się 2 razy tańsza. Przy obecnych cenach paliwa jest to argument niezwykle przekonujący. 

Zanim jednak przejdziemy do parametrów technicznych chciałbym się skupić na idei modelu Tonale.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale Fot. Bartosz Jerdanek

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz

Debiut najnowszej Alfy rozpoczął się symbolicznie od miejsca, gdzie Alessandro Volta wynalazł pierwszą baterię, pierwszy generator energii elektrycznej, w przepięknej scenerii jeziora Como. W ten sposób Alfa Romeo „wjechała" w nową erę, pozostając jednocześnie wierna swojemu DNA, które cechuje włoski sportowy charakter, szyk, elegancja i od tej pory dodatkowa cecha – elektryfikacja.

Atrakcyjny wygląd, który przyciąga

Włosi od zarania dziejów mają bardzo pozytywną „manię" przywiązywania wagi do detali, nad którymi normalny człowiek by się nie zastanawiał. W Alfie zawsze będzie inaczej i za to każdy powinien docenić kunszt włoskiej inżynierii.  

Fani marki na każdym kroku będą odnajdywać geny Alfy, które zostały skrupulatnie wrysowane w kształt nadwozia.  

Dynamiczna linia, wyrazisty grill, czy muskulatura bryły – powodują, że nie pomylicie tego auta z żadnym innym. Ale Tonale posiada wiele detali, które czynią ten samochód również uroczym.

To co mnie urzekło bardzo mocno, to oświetlenie. Przednie światła adaptacyjne Full LED w układzie 3+3, inspirowane poprzednimi modelami i zaprojektowane na nowo z wykorzystaniem technologii Matrix. Charakteryzują się bardzo ciekawą - trójwymiarową konstrukcją. Lampy posiadają zaprogramowaną ceremonię powitalną, która rozświetla przednią część pojazdu, emitując atrakcyjny spektakl świetlny.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale Fot. Bartosz Jerdanek

Na szczególną uwagę zasługują również tylne światła Full LED, idealnie wkomponowane w karoserię. Sinusoidalny kształt tej części nadwozia podkreśla jego dynamiczny charakter, a technologia Infinity Mirroring wzbogaca światła o efekt 3D.

Przyznam szczerze, że inżynierowie zaszaleli i stworzyli niesamowity klimat. To mi się bardzo podoba! 

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale Fot. Bartosz Jerdanek

Aby nie był to fantastyczny poemat rodem z czasopisma miłośników Alfy Romeo, napiszę szczerze - podjechaliśmy wieczorem na osiedle i włączając oraz wyłączając pojazd, analizowaliśmy reakcję ludzi. Niemal każdy zatrzymywał się i patrzył z miną „wow ale to auto świetnie świeci, a te lampy tak się mienią...". Potem była dłuższa analiza i  wyraźna konsternacja wraz z zastanowieniem: „czy nie zmieni się w transformersa?".  

Tak czy inaczej, bryła auta oraz światła – robią niesamowitą robotę, która zasługuje na określeniem mianem dzieła sztuki. Za to również warto pokochać Alfę Romeo. 

Tworząc piękny samochód, dobrze jest również pamiętać o walorach mechanicznych.  

Inżynierowie z Alfy nie zapomnieli o DNA marki. Z tego powodu, model Tonale posiada idealny rozkład masy: 50% dla osi przedniej oraz 50% dla osi tylnej. Da się to wyczuć podczas prowadzenia. Samochód jeździ bardzo dobrze. Świetnie reaguje na ruchy kierownicą, której przełożenie wynosi 13,6:1. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w duże łopatki do zmiany biegów, które dają wrażenie, że jesteśmy w sportowym – a nie hybrydowym rodzinnym samochodzie.  

Jak na SUV-a przystało mamy również odpowiednie gabaryty pojazdu: 

  • długość: 452,8 cm,
  • szerokość: 184,1 cm,
  • wysokość: 160,1 cm,
  • rozstaw osi to 263,6 cm.

Wszystko to sprawia, że Tonale nadaje się zarówno do miasta, jak i w dalsze podróże.

Wnętrze Alfa Romeo Tonale

Tonale to bardzo ciekawy pojazd także wewnątrz. Podwójne cyfrowe zegary – doskonale nawiązują do tradycji marki. Ambientowe i rozbudowane podświetlenie pojazdu – dodaje sportowego charakteru.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale Fot. Bartosz Jerdanek

Najciekawszym elementem jest lokalizacja regulacji głośności muzyki. Znajduje się ona poza wzorkiem kierowcy, idealnie za gałką dźwigni zmiany biegów (albo trafniej ujmując – selektora trybu jazdy). I przyznam, że to też jest fajne, bo nawet tak banalną regulację, da się zrobić w innym miejscu, niż typowi niemieccy producenci.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale Fot. Bartosz Jerdanek

Bardzo zaskoczył mnie fotel kierowcy, który był wyjątkowo wygodny, a zarazem mięsisty. Człowiek nie wpada do środka, ma poczucie komfortu i doskonale odczuwa na plecach, co dzieje się z autem. Coś co mnie bardzo zauroczyło, to zapach Alfy Romeo. Dokładnie taki sam jak z przed laty, gdy otwierało się nowy model 159 lub Brerę.

Miejsca w Tonale nikomu nie braknie. Warto też napisać zdanie o gigantycznym bagażniku o pojemności 500 litrów, który posiada regulowaną dolną półkę, z olbrzymim schowkiem dolnym.

Elektryczne możliwości Tonale.  

Do dyspozycji mamy 4 tryby, znane jako „EV capabilities". Pozwalają korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego (przy wyłączonym silniku benzynowym): 

  • „e-Creeping"- silnik elektryczny zapewnia możliwość ruszania przy wolnych obrotach silnika benzynowego na pierwszym biegu lub na biegu wstecznym,
  • „e-Launch" - uruchamianie samochodu wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, 
  • „e-Queueing" - Tonale może poruszać się w korku,  
  • „e-Parking" - ułatwienie manewrów parkowania.

Elektryczne tryby pracy Tonale są dostępne w zależności od stanu naładowania akumulatora oraz wymaganej mocy wyjściowej. 

Alfa Romeo Tonale Hybrid jest dostępna w dwóch wariantach mocy, 130 KM i 160 KM, w obu przypadkach z napędem na przednie koła. Za przekładnie odpowiada 7-stopniowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem oraz wbudowanym silnikiem elektrycznym „P2" o momencie obrotowym 55 Nm (135 Nm dzięki przełożeniu 2,5:1). 

Jaka jest Alfa Romeo Tonale? 

Z pewnością to piękny samochód, który zapoczątkował nową erę marki. Wysoki komfort oraz sportowe DNA – bardzo fajnie dopełniają charakteru auta. Myślę, że jest to ciekawa pozycja zarówno dla fanów Alfy Romeo, ale także dla osób, które szukają nowości w motoryzacji i nie jeździły jeszcze omawianą dzisiaj włoską marką.

Alfa Romeo TonaleAlfa Romeo Tonale Fot. Bartosz Jerdanek

Na koniec dodam, że bardzo zaskakuje niskie zużycie paliwa. Czy moc jest wystarczająca? To zależy czego oczekujemy od pojazdu. Pamiętajmy, że Alfa ciągle w ofercie posiada modele z rodziny quadrifoglio, które zapewnią dużą dawkę emocji na najwyższym poziomie.  

Dziękujemy Alfa Romeo Sobiesław Zasada Automotive w Krakowie za udostępnienie pojazdu.