Tegoroczny zwycięzca jest znany nie tylko na pięciu - chyba nawet pingwiny na Antarktydzie wiedzą, co to Volkswagen Golf. I nawet jeśli wielu fanów twierdzi, że golf jest nudny i teutoński do bólu, to jednak to auto stanowi bezdyskusyjny wzorzec techniczny i technologiczny - a w dodatku jego protoplasta stworzył w 1974 roku zupełnie nową klasę. I wciąż tę klasę tworzy od nowa, niezależnie od tego, jak znakomici stali się jego rywale.

Jurorzy WCYA docenili też szeroką gamę najnowocześniejszych, ekologicznych i ekonomicznych napędów. Tu wiele pochwał zebrały silniki, w tym wyróżniona w konkursie na Światowy Silnik Roku jednostka 1.4 TSI o mocy 160 KM (doładowana zarówno kompresorem, jak i turbosprężarką). Także dwie wersje oszałamiająco sprawnej skrzyni biegów DSG (dwusprzęgłowej, sekwencyjnej, sterowanej elektronicznie) nieodmiennie wywołują entuzjastyczne komentarze.

Duży wpływ na oceny wystawiane przez jury ma relacja ceny do wartości. W przypadku nowego golfa trudno znaleźć także w tej dziedzinie powód do utyskiwania: ceny poszczególnych wersji i modeli kształtują się na poziomie najwyżej średnim dla tej klasy - w zamian dostajemy samochód zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa, niezwykle wysoki komfort jazdy, świetną jakość wykończenia i wykonania oraz bliską doskonałości technikę.

Najlepszy Design Roku - Fiat 500

Jeśli chodzi o wzornictwo, nikogo nie powinno dziwić kolejne trofeum w kolekcji najbardziej chyba utytułowanego w tej dziedzinie pojazdu świata ostatniej dekady: Światowym Samochodowym Designem Roku został Fiat 500. Autko nawiązuje wyglądem do samochodu, który zmotoryzował i przywrócił do nowoczesnej Europy powojenne Włochy - Fiata 500 z roku 1957.

Fiat 500

cena od 47 500 zł

Najlepszy samochód sportowy - Nissan GT-R

Nissan GT-R

cena od 324 900 zł

W kategorii, w której najbardziej liczą się oktany we krwi i technika - konkursie na Światowy Samochód Sportowy - tym razem ikona motoryzacyjnego wyczynu, Porsche 911 Carrera, nie miało szans w starciu z bolidem, który poprawił aż o dwie sekundy rekordowy czas okrążenia toru Nürburgring, ustanowiony przez... Porsche 911 Turbo. Zwycięzcą, i to z niespotykanie wielką przewagą (ponad 40% głosów nad kolejnym rywalem), został Nissan GT-R. Ten samochód miał w założeniu nawiązywać do legendy modelu Skyline GT-R, ale już w kilka chwil po światowej premierze, po dosłownie kilkuset metrach jazdy, został okrzyknięty przez fachowców niemalże ósmym cudem świata. Niewyobrażalnie dopracowana, choć wściekle skomplikowana technika i miażdżące rywali osiągi sprawiły, że ten nissan z miejsca podbił serca miłośników ostrej jazdy. A w bezpośrednim starciu z rywalami nie pozostawił złudzeń, że jest najlepszy.

Ekologiczny Samochód Roku - Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity

cena nieznana

Tak kategoria zawsze wzbudza emocje, bo ograniczenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji jest dziś najwyższym nakazem cywilizacyjnym. Triumfatorem tegorocznego konkursu została Honda FCX Clarity. Tym razem więc nadszedł czas na iście futurologiczną, ale w pełni sprawną technologię: napęd wodorowy. Honda od co najmniej dekady eksperymentuje z ogniwami paliwowymi, w których wodór wykorzystywany jest jako paliwo do wytwarzania prądu elektrycznego, który z kolei zasila elektryczną jednostkę napędową - i napędza samochód. W modelu FCX Clarity jurorzy docenili nie tylko całkowity brak emisji spalin (jeśli paliwem jest wodór, produktem końcowym jest czysta para wodna), ale także fakt, że auto to zapewnia wszystkie walory, jakich spodziewa się użytkownik limuzyny klasy średniej - komfort, dynamikę, ładowność, prestiż - i uzupełnia je o świadomość braku szkodliwego wpływu na środowisko.                

Pozostali finaliści

Ford fiesta

cena od 36 600 zł

Citroen c5

cena od 87 900 zł

Jaguar xf

cena od 60 000 euro

Corvette ZR1

cena od 103 000 dol. 

Porsche 911 Carrera

cena od 114 749 euro

Tekst: Maciej Pertyński, juror konkursu Word Car of the year, dziennikarz miesięcznika "AutoMoto"

Zdjęcia: materiały promocyjne

Czytaj też na Logo24 :