Lecę do Ameryki, żeby dowiedzieć się, co to jest chopper. Doświadczenie z motocyklami mam, ale niewielkie: kiedy byłem 13-latkiem, dostałem w prezencie motorynkę Romet Pony w stanie agonalnym. Wyrosłem z niej... noooo... jakiś czas temu. I już. Ale czy chopper to w ogóle motocykl? Będę o to pytał u samego źródła: w firmie Orange County Choppers (OCC) w Rock Tavern, 80 mil na północ od Nowego Jorku. Lepiej być nie może - gdy wpiszesz w Google hasło "chopper", OCC pojawia się jako jeden z pierwszych adresów - orangecountychoppers.com .

Jej właścicielem jest Paul Teutul Sr. (na zdjęciu z lewej ten z białymi wąsami), który ciągnie ten biznes z synami: Paulem Teutulem Jr. (projektuje i konstruuje - na zdjęciu na motorze) oraz Michaelem Teutulem (przyjmuje zamówienia i zamawia części). Firma ma 26 pracowników i produkuje rocznie około 150 motocykli, które są nie tyle przeróbkami fabrycznych, ile oryginalnymi i unikatowymi konstrukcjami.

Logo z klasą: choppery z Orange County. Paul Teutul Sr. oraz Paul Teutul Jr. (na motorze)Logo z klasą: choppery z Orange County. Paul Teutul Sr. oraz Paul Teutul Jr. (na motorze) fot. Logo

Najważniejsze jest to, że właśnie tutaj, w Orange County Choppers, powstawał kultowy show "American Chopper", który spowodował, że w USA posiadanie motocykla znowu było trendy. Pomysł był prosty: ojciec i syn muszą wspólnie zbudować nowy, intrygujący model choppera. Zazwyczaj na zadany temat, np. motocykl na zamówienie biura werbunkowego amerykańskiego lotnictwa miał przypominać myśliwiec. Albo zrobiony na zamówienie korporacji CAT, podobny do buldożera. I tak dalej. Pod koniec pierwszego odcinka senior i junior są totalnie skłóceni i projekt jest zagrożony, ale w drugim szczęśliwie udaje im się pogodzić i dokończyć pracę. I tak co tydzień od 2003 r. do 2010 roku.

Motocykl z rozbiórki

Chopper dosłownie znaczy "posiekany". Weterani wracający z II wojny światowej jeździli na motocyklach z demobilu i zdejmowali z nich wszystko, co nie było konieczne do jazdy: błotniki, migacze, przednie hamulce. To były tak zwane bobbery: motocykle lżejsze - a więc szybsze - od produkowanych seryjnie ciężkich maszyn Indian i Harley Davidson. Era chopperów zaczęła się, gdy także ramy seryjnych motocykli zaczęto siekać na kawałki i ponownie spawać w dość artystyczny sposób. Najważniejsze zmiany: sztywna rama, opuszczone nisko siodło, podpórki pod stopy oraz ostry kąt główki ramy (dzięki czemu najpierw jedzie przednie koło, a dopiero potem cała reszta).

Logo z klasą: choppery z Orange CountyLogo z klasą: choppery z Orange County fot. Logo

Chopper jest w dużej mierze dzieckiem kina. To film "Easy rider" z 1969 r. spowodował, że chopper osiągnął dojrzałą formę: wysoki sissy bar, opływowy zbiornik paliwa w kształcie kropli, podniesiona mocno do góry kierownica. Ten wizerunek choppera obowiązuje do dziś. Goście z Orange County Chopper nie są na tyle szaleni, by cokolwiek w tym archetypie zmieniać.

Motocykl macho

Sissy bar to wysokie oparcie z rurek za plecami pasażera, czy może raczej pasażerki, bo zasadniczo kultura budowana dookoła chopperów jest mocno seksistowska, agresywna i w ogóle ociekająca fałszowanym testosteronem. Jak w tych teatralnych zapasach, w których wszyscy prężą mięśnie i brzuchy, a wygrywa i tak będący na emeryturze Hulk Hogan. Zresztą w praktyce nabywcy chopperów okazują się właśnie emerytami należącymi do klasy średniej. Zamiast jednak pracowicie spawać rurki w garażu, amatorzy załapania się na image twardzieli idą na skróty i wywalają minimum 30 tys. dol. na maszynę z OCC. Tyle kosztuje najtańszy model. Najdroższe bez problemu przekraczają 100 tys.

Logo z klasą: choppery z Orange CountyLogo z klasą: choppery z Orange County fot. Logo

Motocykl antymacho

Ze wszystkich chuliganów na chopperach najradykalniejsze są dziewczyny z Dykes on Bikes - radykalnej grupy z San Francisco. Przyjmują do swojego grona wyłącznie zdeklarowane lesbijki. Ta kpina z motocyklowej kultury macho ma już długą tradycję. Kilkadziesiąt "Pizd na Motorach" (tak same siebie nazywają) co roku jedzie na czele największej parady "Gay Pride" na świecie. Dziewczyny udowadniały nawet przed sądem, że mają prawo nazwę tę oficjalnie zarejestrować, bo słowo "pizda" jest przez nie użyte jako wyraz słusznej dumy, a nie obraźliwe przekleństwo. Sąd dał się przekonać.

Logo z klasą: choppery z Orange CountyLogo z klasą: choppery z Orange County fot. Logo

Motocykl dla pary

Mark i Louise Chapman w sumie muszą ważyć mocno ponad 200 kilo. Mają sześć motocykli - cztery harleye i dwa Orange County Choppers. Właśnie kupują sobie trzeci OCC. Przyjechali, by Paul Teutul Junior i Senior złożyli swoje autografy na ramieniu Marka, tuż obok dużego logo OCC. Autografy zostały złożone spirytusowym markerem, ale to chwilowe - wkrótce zamienią się w prawdziwy tatuaż. Mark sprzedaje używane samochody, a Louise jest nauczycielką biologii. Dlaczego sobie tatuują logo OCC? Bo ich choppery są dobrze zrobione i bardzo piękne.

Czy ma to coś wspólnego z popularnością programu "American Chopper"? A skądże znowu. Pytam Louise, czy dzieciaki lubią nauczycielkę jeżdżącą na motocyklu. Nie zastanawiała się nad tym, ale chyba lubią, czemu nie. Czy jeżdżenie na chopperze w skórzanych fatałaszkach jest deklaracją ideową? Nigdy o tym nie myślała, po prostu taki mają styl. A w ogóle to o co mi chodzi?

Motocykl dla 1 procenta

Kiedy informacje o bijatyce między zmotoryzowanymi wielbicielami gorzałki przedostały się do prasy, Amerykański Klub Motocyklowy uroczyście ogłosił, że tylko 1 procent motocyklistów to chuligani. Cała reszta to porządni obywatele. Od tamtej pory prawdziwi twardziele z dumą tatuują sobie napis "1 procent".

Choppery z Orange County: American ChopperChoppery z Orange County: American Chopper fot. Logo

Martensy mają napisane na pudełku: te buty nie są do chodzenia. Są modne. Podobnie z chopperami: nie są ani szybkie, ani łatwe w prowadzeniu. Takie to są np. Hondy. Ale jaka Honda wyrazi twoją osobowość?

Najsłynniejsze MOTOzadymy

Pierwsza zanotowana bijatyka pomiędzy członkami motocyklowych gangów miała miejsce w 1947 roku. Logo z klasą: choppery z Orange CountyLogo z klasą: choppery z Orange County fot. Logo Pobili się Boozefighters (motto: klub alkoholików z problemem motocyklowym) z Pissed Off Bastards.

Podczas koncertu Rolling Stones 6 grudnia 1969 r. wynajęci jako ochrona Hells Angels zadźgali czarnoskórego widza.

Od 1994 aż do 2002 roku trwała wielka Wojna Motocyklowa w Quebeck, podczas której Hells Angels walczyli o rynek narkotyków z innymi dealerami. Wielu z tych innych dealerów początkowo nawet nie miało motocykli, ale szybko sobie kupili, by zapisać się do konkurencyjnego gangu Rock Machine. W sumie w wojnie zginęło 160 osób.

11 osób zginęło, a kilkadziesiąt zostało rannych w trwającej 3 lata wojnie gangów Bandidos i Hells Angels w... Skandynawii. Duńczycy, Norwegowie i Szwedzi od 1995 roku ze zgrozą obserwowali, jak faceci na motocyklach strzelają do siebie z rakiet przeciwpancernych, rzucają granatami i podkładają bomby. Pokój zawarto w roku 1997, ale dla tych, co ciągle siedzą w więzieniach to marne pocieszenie.

27 kwietnia 2002 roku członkowie motocyklowych gangów Hells Angels i Mongols zaczęli strzelać do siebie podczas rajdu Laughlin River Run, w którym uczestniczy co roku kilkadziesiąt tysięcy motocyklistów. Trzy osoby zginęły.

Chopper nie jest tani

I.ROBOT BIKEI.ROBOT BIKE 

I.ROBOT BIKE

Logo z klasą: choppery z Orange County. COMANCHE BIKELogo z klasą: choppery z Orange County. COMANCHE BIKE fot. Logo

COMANCHE BIKE

Logo z klasą: choppery z Orange County. SNAPOD BIKELogo z klasą: choppery z Orange County. SNAPOD BIKE fot. Logo

SNAPOD BIKE

Logo z klasą: choppery z Orange County. SHOCK DOCTORLogo z klasą: choppery z Orange County. SHOCK DOCTOR fot. Logo

SHOCK DOCTOR

Logo z klasą: choppery z Orange County. DIXID CHOPPERLogo z klasą: choppery z Orange County. DIXID CHOPPER fot. Logo

DIXID CHOPPER

Logo z klasą: choppery z Orange County. THE BLACK WIDOWLogo z klasą: choppery z Orange County. THE BLACK WIDOW fot. Logo

THE BLACK WIDOW

Logo z klasą: choppery z Orange County. NY JETS BIKELogo z klasą: choppery z Orange County. NY JETS BIKE fot. Logo

NY JETS BIKE

Logo z klasą: choppery z Orange County. POW/MIA BIKELogo z klasą: choppery z Orange County. POW/MIA BIKE fot. Logo

POW/MIA BIKE

Logo z klasą: choppery z Orange County. LIBERTY BIKELogo z klasą: choppery z Orange County. LIBERTY BIKE fot. Logo

LIBERTY BIKE

Logo z klasą: choppery z Orange County. RIPIDELogo z klasą: choppery z Orange County. RIPIDE fot. Logo

RIPIDE

Logo z klasą: choppery z Orange County. DAVIS LOVELogo z klasą: choppery z Orange County. DAVIS LOVE fot. Logo

DAVIS LOVE

Logo z klasą: choppery z Orange County. MIKEY/VINNE BIKELogo z klasą: choppery z Orange County. MIKEY/VINNE BIKE fot. Logo

MIKEY/VINNE BIKE

Logo z klasą: choppery z Orange County. JET BIKELogo z klasą: choppery z Orange County. JET BIKE fot. Logo

JET BIKE

Artykuł ukazał się w magazynie Logo w czerwcu 2007 roku

Zobacz też na Logo24 :

Top 10: supersamochody, o których nigdy nie słyszeliście

Podróż do Maroko: piach, wino i baranie łby

Polska moda: oryginalne bluzy na lato